۴۴ ابراهیم با توجّه به آيه ى قبل، ابتدا به نظر مى رسد كه اين آيه نيز درباره ى قيامت است، ولى جمله ى «اخّرنا الى اجل قريب نُجب دعوتك ...» بيشتر،اين معنا را به ذهن مى آورد كه آيه درباره ى عذاب الهى در دنياست، زيرا تأخير عذاب و اجابت دعوت خداوند و پيروى از پيامبران، مربوط به دنياست نه قيامت. در قيامت نيز تقاضاى بازگشت به دنيا وجود دارد كه آيات آن، مكرّر در قرآن آمده از جمله: الف: «فهل الى خروج من سبيل»(69) آيا براى خارج شدن از هلاكت راهى هست؟ ب: «فارجعنا نعمل صالحا»(70) ما را به دنيا برگردان تا عمل صالحى انجام دهيم. ج: «ربّنا اخرجنا نعمل صالحا»(71) پروردگارا! ما را از دوزخ خارج كن تا كار خوب انجام دهيم. ----- 69) غافر، 11. 70) سجده، 12. 71) فاطر، 37. - هشدار وتهديد، از راهها وشيوه هاى تربيت وهدايت گمراهان است. «وانذر» - هشدارهاى قرآن، مربوط به همه ى مردم است. «انذر الناس» - مجرمان روزى پشيمان مى شوند، امّا فرصت هاى از دست رفته باز نمى گردد.«اخرّنا...» - هنگام نزول عذاب الهى، راه فرار وتوبه بسته مى شود. «اولم تكونوا...» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋