┈••✾•🌼🔴🌼 رابطه نزول آیات آغازین سوره علق و مبعث 🌼🔴🌼•✾•┈
http://www.irna.ir/news/83723421/
🔆🔆 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🔆🔆
به نام خداى گسترده مهرِ مهرورز
🌸🌸 اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾ بخوان به نام پروردگارت كه (همه چيز را) آفريد، (۱) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾ انسان را از (خون بسته) آويزان آفريد. (۲) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳﴾ بخوان در حالى كه پروردگارت ارجمندتر است؛ (۳) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾ (همان) كسى كه با قلم بياموخت،(۴) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵﴾ به انسان آنچه را نمىدانست آموخت (۵) 🌸🌸
🌺🍃🌱🌺
🌐 تهران- ایرنا- مفسر و مترجم قرآن وا ستاد تمام و عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیة؛🌐
حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی به مناسبت 27 رجب و سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص) با استناد به آیه 164 سوره آل عمران گفت:🔰🔰
خدا بر همه مسلمانان منّت گذاشت و حضرت محمد(ص) را به پیامبری مبعوث کرده و بعثت رسول خدا(ص) به عنوان یک نعمت بزرگ و سنگین معرفی شده است.✅
✳️ وی افزود: ممکن است در زمینه مبعث پیامبر اعظم(ص) این سوال مطرح شود که اگر بعثت رسول خدا(ص) در 27 رجب بوده؛ چرا در آیات 185 سوره بقره و آیه اول سوره قدر خدا میفرماید قرآن در شب قدر نازل شده است؟
این استاد جامعة المصطفی اضافه کرد: طبق آیات این دو سوره قرآن، باید در یکی از شبهای ماه مبارک رمضان مانند 19 یا 21 یا 23 نازل شده باشد و اگر قرآن در شب بیست و سوم نازل شده، پس چگونه مبعث پیامبر در ماه رجب بوده ولی نزول قرآن در ماه رمضان واقع شده است؟
وی با بیان این که ملازمهای بین بعثت پیامبر و نزول کلام الهی نیست، ادامه داد: ممکن است پیامبری مبعوث شود ولی هنوز وحی تشریحی مثل قرآن بر او نازل نشده باشد و بعد از مدتی نازل شود. یعنی ممکن است پیامبر در 27 رجب به رسالت و نبوت مبعوث شده باشد ولی هنوز کتابی و آیهای به عنوان قرآن بر وی نازل نشده باشد تا به شب قدر برسد.
دکتر رضایی اصفهانی افزود: بنابراین ممکن است قرآن به صورت دفعی یا تدریجی بر قلب پیامبر(ص) نازل شود که مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نزول دفعی را مطرح میکنند و برخی دیگر مانند مرحوم آیت الله محمدهادی معرفت معتقدند شب قدر آغاز نزول تدریجی بوده است ولی در هرحال ملازمهای بین این دو موضوع یعنی مبعث و نزول قرآن وجود ندارد. ✅
❇️ وی اظهار داشت: در برخی روایات آمده که اولین وحی الهی بر قلب پیامبر در 27 رجب آیات اول تا پنجم سوره علق بوده است. بر اساس برخی روایات این آیات در غار حراء، هنگام بعثت بر پیامبر نازل شده است و این آیات بر روی سنگی در کنار غار حرا در کوه جبل النور در مکه نیز نوشته شده است.✅
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی افزود: ما ریشه این بحث را بررسی کردیم و متوجه شدیم که به روایاتی مربوط است که عموما از عایشه همسر پیامبر اکرم(ص) نقل شده که این اتفاق را نقل میکند.
رضایی اصفهانی افزود این روایات دارای چند اشکال است و گفت: این روایت از عایشه نقل شده که وی در زمان بعثت پیامبر یعنی ۱۳سال قبل از هجرت، هنوز متولد نشده بود و طبق قول مشهور زمانی که عایشه به مدینه آمد 9 سال داشت.
وی افزود: از صحابه و اطرافیان پیامبر اعظم(ص) کسی می تواند شأن نزول مطلبی را بگوید که خودش آنجا بوده و موثق نیز باشد و مثلا بگوید که در جنگ بدر در هنگام فلان اتفاق حضور داشته که فلان آیه نازل شده است ولی چون عایشه در زمان بعثت متولد نشده بود نمیتواند نقل کننده نزول آیات آغازین سوره علق در جریان بعثت پیامبر باشد.
این پژوهشگر علوم قرآنی افزود: البته اگر عایشه این روایت را از طریق پیامبر یا شخصی مانند حضرت علی(ع) که همراه رسول خدا(ص) بوده، نقل میکرد، اشکالی نداشت در حالی که عایشه این روایت را از خود نقل می کند. لذا این روایت از نظر سندی مخدوش است. ❎
وی این روایت را از نظر محتوایی نیز دارای اشکال دانست و گفت: روایتی که از عایشه نقل شده در محتوای آن مطالب مربوط به شخصی به نام ورقه بن نوفل است که به عنوان یک مسیحی و از خویشاوندان یا آشنایان حضرت خدیجه شمرده شده است.
http://www.irna.ir/news/83723421/
ادامه 🔰🔰🔰