ما است.
♻تمدّن غربی، تمدّن مادّی در مقابل ما قرار دارد و رو به فرسودگی است. این هم یکی از نقاط
#امیدبخش است؛
🌸و بعد هم وعدهی تخلّفناپذیر خدا که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم».(سورهی محمّد، بخشی از آیهی ۷)
🌸وَمَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلًا؟(سورهی نساء، بخشی از آیهی ۱۲۲) چه کسی از خدا راستگوتر است؟ وعدهی چه کسی از خدا درستتر است؟ خدا میگوید: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم؛ اگر شما نصرت کردید خدا را، یعنی به سمت تمدّن اسلام و جامعهی اسلامی و تحقّق دین خدا پیش رفتید، خدا شما را یاری میکند؛ نقطهی امید. پس عنصر سوّم هم که وجود نقطهی امید است، وجود دارد.
✅رابعا؛عنصر چهارم این است که بالاخره در هر برههای راهکارهای عملی لازم است. در هر برههای از زمان راهکارهای عملی مورد نیاز است.محلّ بحث ما اینجا است.
⁉آنچه شما سؤال میکنید -یعنی نسل جوان ممکن است سؤال بکند و یک سؤال مستتری( پوشیده، پنهان) است- همین است که بالاخره راهکار عملی برای اینکه ما بتوانیم به عنوان یک جوان وارد میدان بشویم چیست.؟
👌این چهار عنصری که گفتیم -همهی اینها- که برای یک حرکت عمومی این چهار عنصر نیاز است، تبیین اینها نیاز داردبه ذهن فعّال و زبان گویا؛منتهااین [مورد]آخری که مسئلهی راهکارهای عملی باشد،احتیاج دارد به هدایت، تمرکز، پیگیری، فعّالیّت پیدرپی و لحظهبهلحظه برای اینکه بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهمتر از همه جوانهای جامعه را به پیش ببرد. این کارِ چه کسی است؟
⁉این تمرکز، این ایجاد برنامهی کار، پیدا کردن راهکار، ارائهی راهکار، برنامهریزی، به عهدهی چه کسی است؟
❌این به عهدهی جریانهای حلقههای میانی است.❌
💠این، نه به عهدهی
#رهبری است
💠نه به عهدهی
#دولت است
💠نه به عهدهی
#دستگاههای دیگر است؛ [بلکه]
❌به عهدهی مجموعههایی از خود
#ملّت است که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم. ما نخبههای فکری در زمینههای گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسئولین خودمان داریم. اینها میتوانند بنشینند برنامهریزی کنند و هدایت کنند.
🌸تشکّلهای دانشجویی از این قبیلند، مجموعههای باتجربه و فعّال در زمینههای فرهنگی و فکری و مانند اینها از این قبیلند و هر که هم در این زمینهها فعّالتر باشد، مؤثّرتر است؛ یعنی زمام کار دست کسانی است که فعّالیّت کنند؛ تنبلی و بیحالی و کسالت و مانند اینها به درد نمیخورد.
✅خب حالا ، نمونههایی از کارهایی که میتواند نسل جوان را در نقش و شأنِ محور بودنِ حرکت عمومی جامعه کمک کند و ظرفیّت لازم را به آنها بدهد:
🔷یکی تشکیل کارگروههای فرهنگی است؛ این کاری که الان دارد انجام میگیرد؛ این الان وجود دارد. بنده با بسیاری از اینها آشنا هستم، با بعضی، ارتباط هم دارم. کارگروههای فرهنگی در سراسر کشور و در مساجد -- یکی از کارها است. این «
#آتش_به_اختیار» (که در جمع زائران ومجاوران حرم رضوی درمشهد مقدّس ؛ در تاریخ 1397/01/01به آن اشاره گردید) مربوط به این مجموعه است، [یعنی] مجموعههای فعّال در زمینههای فرهنگی که اینها میتوانند تأثیرگذاری عمیقی داشته باشند.
🔵از اوّل انقلاب هم همین جور بوده، الان هم همین جور است. الان هر جایی که شما یک گروه جوان را پیدا کنید -جوان متشکّل و بافکر و صاحب ذهن فعّال- که دست به کار فرهنگی میزنند مثلاً در یک مسجدی، در یک هیئتِ عزاداریای ؛اینهامیتوانند:
🌸روی
#جوانها تأثیر بگذارند
🌸روی محلّه تأثیر بگذارند
🌸روی خویشاوندان تأثیر بگذارند
🌸روی مجموعههای دانشجویی تأثیر بگذارند
🔰یک حرکتی، یک عزمی، یک بینش و بیناییای را در یک مجموعهای به وجود بیاورند.
🔆یک کار دیگر،تشکیل گروههای
#فعّالیت_سیاسی [است]؛ البتّه منظورم حزببازی نیست.
⛔حزببازی کاری است که بنده برکتی در آن احساس نمیکنم.
✅امّاکارسیاسی فقط حزببازی نیست؛ نشستن، تحلیل سیاسی کردن، حوادث سیاسی را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن، یکی از آن کارهای بسیار اساسی است که
#حرکت_عمومی جامعه راتسریع میکند،شکل میدهدو کمک میکند؛یکی ازکارها این است.
✅تشکیل میزگردهاوکرسیهای
#آزاداندیشی دردانشگاههاکه بنده مکرّراین راتکرارکردهام وتأکیدکردهام و توصیه کردهام؛ وخیلی پیشرفتی نداشته.چه کسی باید این را بکند؟
⚠[اگر] منتظرباشیدکه رئیس دانشکده یامعاون فرهنگی یاماننداینهابکنند،فایدهای ندارد؛خودتان بایدبکنید.
🎤دردانشگاههاکرسیهای
#آزاداندیشی رابایدتشکیل بدهید؛منتهاهمینطورکه گفتم همهی این حرکتهابایدمنضبط باشد؛باانضباط،باپیشبینی،بامطالعهی خوب از سوی افرادی که صاحب ذهن فعّال وزبان گویا هستندراه[بیفتد]؛اینهاحتماًکمک میکند، تأثیرمیگذارد.
✅یک راهکار دیگرتشکیل گروههای نهضتی درارتباط با مسائل بینالملل ومسائل جهان [است].یعنی فعّال شدن در زمینهی مسائل