مسئله قیامت از آن خیلی سوال می‌شود، گاهی سوال می‌شود: قیامت آیا پایان خلق است و بعد از آن دیگر خدا خلقی نخواهد داشت؟ اگر خلقی خدا دارد (بعد از آن)، دیگر قیامت مجمع اولین و آخرین نخواهد بود. و آیا آنها که میلیون‌ها سال پیش رفته‌اند باید بمانند تا آخرین هم بیایند؟ اولین منتظر آخرین و لنگ آخرینند؟ اینها همه مال این است که خیال می‌کنند مسئله قیامت مسئله‌ای است در عرض عالم! لذا از زمانش می‌پرسند. هیچ وقت رسول به این سوال جواب نداد. فرمود: علمها عند ربی، علم آن در نزد خداست. یعنی اگر شما به نزد خدا بار یابید مسئله را می‌فهمید. مرحوم صدرالمتالهین اعلی الله مقامه، کتابی دارند به نام کتاب مفاتیح الغیب که خیلی کتاب پرمحتوایی است و آنچه در اسفار مبسوط ذکر شده، به صورت فشرده و نورانی‌تر در این کتاب ذکر شده است. در همین مسئله هم آنجا ایشان سخنان بسیاری دارد که: قیامت در عرض عالم نیست؛ خلق به قیامت "می‌رسند"؛ و تمام جریانات الان به پاست. در حالی که در ظاهر افراد هنوز در دنیا هستند‌. خودشان را در جهنم نیافتند ولی: ان الجهنم لمحیطه بالکافرین. اینکه اینها نیافتند دلیل بر این نیست که الان نیست. رسول یافت و همه‌شان را در آنجا دید. در مسئله معراج آیا رسول الله ماکت بهشت و جهنم را دید یا خود آنها را؟ همه جا صحبت این است که خودشان را دید. عکس که نبود. فرمود وارد شدم! امت هنوز بعد بودند. فرمود من تمام اینها را در جهنم دیدم و عذاب‌هایشان را دیدم. صحبت این است که این حقیقت در طول عالم، محیط است. خلق باید به آن برسند. منتها وقتی خلق، خودشان می‌رسند خیال می‌کنند آن رسیده و قیامت به پا شده است؛ ولی قیامت به پاست، منتها برای کی؟ پیغمبر فرمود: انا و الساعه کهاتین، من و قیامت مثل این دو انگشت به هم چسبیده.ایم. شما از قیامت دورید، ولی من نزدیکم. لذا راه داشت که سری به آن طرف بزند و خبر بیاورد. @msaliagha