🌹با سلام و احترام! 🏴 «عاشورا از نگاه سلفیان» ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ✅ پیش از اینکه بخواهیم دیدگاه سلفیان را درباره عاشورا بیان کنیم بهتر آن است که ابتدا تعریفی از سلفیه داشته باشیم. ✅ متاسفانه به خاطر عدم وضوح تعریف سلفیه، تعاریف مختلفی در این زمینه در میان محققان وجود دارد و اکثرا تحت تأثیر تبلیغات و رسانه‌های وهابیت، سلفیه را کسانی می دانند که فهم سه قرن اول را برتر از فهم دیگران می‌دانند؛ لذا فهم سه قرن اول را بر دیگران ترجیح می‌دهند. این تعریفی است که وهابیون مطرح می‌کنند تا خودشان را به صحابه وصل کنند، ولی این تعریف درست و دقیق نیست. ✅ تعریف دقیق سلفیه شامل کسانی است که در مسئله «قبور اولیا الله» تحت تأثیر اندیشه‌های ابن‌تیمیه هستند، بنابراین ما معتقدیم «مؤسس مکتب سلفیه ابن تیمیه» است. یکی از ادله این است که شما در هیچ کتاب فرق و مذاهبی که در قرون گذشته که قبل از ابن تیمیه نوشته شده است، مکتب و مذهبی به نام سلفیه نمی‌بینید و کلمه سلفیه یک کلمه جدید است. ✅ حتی وقتی ابن تیمیه آن را طرح کرد تا یک قرن گذشته به ندرت از این کلمه استفاده می‌شد و حدود یک صد سال است که از کلمه سلفیه استفاده می‌شود. پس سلفیه، کسانی هستند که در مسئله «قبور اولیا الله» به افکار ابن تیمیه استناد می‌کنند و تحت تأثیر افکار او در توحید الوهی هستند. بنابراین اینها هیچ ربطی به سلف ندارند.  ◾️ رویکرد دوگانه ابن‌تیمیه در قبال شهادت امام حسین (ع) ✅ بر اساس تعریفی که گفته شد باید ابتدا از خود ابن تیمیه شروع کنیم. نگاه ابن تیمیه به عاشورا چگونه است؟ ابن تیمیه یک راه دوگانه‌ای را در همه آثارش پیگیری می‌کند و این راه را به پیروان خودش هم انتقال داده است. 1⃣ یکی از راه‌هایی که او پیموده این است که از امام حسین(ع) تجلیل می‌کند و سیدالشهدا (ع) را دارای فضائل می‌شمارد. بنابراین اولین کاری که ابن تیمیه می‌کند این است که امام را به عنوان صحابی دارای فضیلت می‌پذیرد. گرچه برخی فضائلی که شیعیان نقل می‌کنند را انکار می‌کند؛ ولی در اصل پذیرش فضائل حضرت تردیدی در خودش ایجاد نمی‌کند.  در همین زمینه کاری بعدی که ابن تیمیه انجام می‌دهد این است که شهادت امام حسین(ع) را هم می‌پذیرد و قبول می کند که امام حسین(ع) شهید شده است. جالب اینکه لعن بر قاتلان امام حسین(ع) را هم جایز می‌داند اگرچه بعدٱ یک مباحثی مطرح می‌کند و «لعن معین» را جایز نمی‌شمارد یعنی می‌گوید تا کفر مسلمان ثابت نشود، «لعن معین» نمی‌کنیم. 2⃣ رویکرد دوم او این است که بنی امیه و یزید را تطهیر می‌کند و به دفاع از بنی امیه می‌پردازد. پس قاتلان امام حسین(ع) نزد ابن تیمیه چه کسانی هستند؟ کوفیان و در واقع شیعیان. بنابراین کسانی که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند شیعیان کوفه بودند. او می‌گوید: عبیدالله از سوی یزید دستور نداشت امام حسین(ع) را به شهادت برساند و اصلا یزید فرمان به کشتن امام حسین(ع) نداد. این در حالی است که تاریخ عکس این مسئله را نشان می‌دهد. ابن تیمیه در یک جا تصریح می کند که بنی امیه هیچ یک از بنی هاشم را نکشتند و فقط زید بن علی استثنا است.  ✅ بنابراین ابن تیمیه رویکرد دوگانه‌ای در پیش می‌گیرد؛ از طرفی پذیرش شهادت امام حسین (ع) و از طرفی این قتل را به دوش کوفیان انداختن و یزید را تطهیر کردن. او حتی ادعا می‌کند اسرا را به شام نبردند!!! در نتیجه یزید چوب به دندان آن حضرت نزد و اینها دروغ‌های تاریخ است!!! ✅ سوال ما این است عاشورا که دهم محرم اتفاق افتاد و هشتاد روز بعد اسرا به مدینه رسیدند. این هشتاد روز اسرا کجا بودند؟ همین رفتار ابن تیمیه باعث شده که اهل سنت تصریح کنند او ناصبی است، چون با تمام وجود به تطهیر یزید می‌پردازد و حتی کتابی به نام «راس الحسین» دارد و بسیاری از واقعیات تاریخی را انکار می‌کند تا اثبات کند سر امام حسین(ع) به شام نیامده است!!! 🆔 https://eitaa.com/msanei_ir