به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث ما رسیدبه تعرض آنچه در مستند العروه در مورد شبهه ی صدقیه ی معدن بیان شده ولی تزاحم بحث باپیشامد شهادت رأس و رئیس مذهب ایجاب می کند که امروز دلها متوجه مقامی شودکه عقل مؤالف و مخالف درعظمت علم و قدرت او مبهوت است. واز عجایب این است که نه تنها مسلمان بلکه دهری مذهب درمقابل این عظمت بزانو درآمده است ولی افسوس که این قدر بر خود ما مجهول است.
ابن ابی العوجا دهری مذهب است، این کلام اوست: آن کسی که اگر بخواهد جسد روح می شود، روح می شود جسد، او جعفر بن محمد است. این کلام یک دهری مذهب است که عقیده به خدا ندارد .
مالک بن انس امام مالکیه، اول امام اهل سنت، تعبیرش این است: ما رأیت عینی، چشم من ندیده در روزگار افضل از جعفر بن محمد در علم، در ورع، در عبادت. این هم بیان امام مذهب مالکی است که اول امام اهل سنت است.
امام اعظم اهل سنت تعبیرش این است که أعلم در روزگار از جعفر بن محمد نیست.
کراجکی در کنز الفوائد قضیه ای نقل می کند، یک بیانش غوغا است. شرح این حدیث برای فرصت دیگری. غرض این است که ما بفهمیم در این کلمات چه غوغایی است و اگر او نبود چه بود!!! تمام آنچه انبیاء آوردند از آدم تا به خاتم به ولایت امیر المؤمنین کامل شد. " الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا". اما آن نبوت وآن امامت هر دو به ثمر نرسید الا وقتی که او بر کرسی نشست و آن غوغای علم را از مبدأ تا معاد، از سماء و العالم، از طهارت تا دیات به پاکرد .چه کسانی را تربیت کرد: هشام پرورد که در کلام بیچاره کرد تمام متکلمین را. اگر فقیه پرورد زراره ، عمار ، ابوبصیر ، لیث ، کسانی که در عظمت آنها باز فکر متحیر است. محمد بن مسلم از زیر دست او بیرون آمد. ابن ابی عمیر ، از نفس او زنده شد. 4 هزار نفر در محضر او چه گرفتند و چه ها از بین رفت و آنچه که مانده ،هر حدیثی، بحری از حکمت است .
کراجکی نقل میکند که ابوحنیفه - ابوحنیفه نزد عامه امام اعظم است- در محضر او نشسته بود. سفره ی غذا پهن شد. بعد که سفره برچیده شد... متن حدیث لازم است. بعد که[امام] دعای سفره را خواند، این دعا را خواند: قال: الحمدلله رب العالمین اللهم إن هذا منک ومن رسولک، بارالها این غذایی که به ما دادی از توست و از پیغمبر تو . این وهابیتی که این غوغا را در دنیا راه انداخته، تمام آنچه را که ببافند در یک جمله پنبه کرده است آن روز. وقتی فرمود این جمله را، ابوحنیفه گفت: أجعلت مع الله شریکا؟ خوب اینها را بفهمید بعد مرجعتان روایات باشد تا به ثمر برسید. به شرق بروید،به غرب بروید، علمی نیست الا از این بیت. تمام شبهات وهابیت در یک حدیث او دفع می شود منتها کو فهمی که درک کند عمق کلام را. مثل ابو حنیفه ای گفت: أجعلت مع الله شریکا؟ همانی که کنار قبر پیغمبر آن بی سواد ها با آن ریش و عبا می گویند: شرک! شرک! ابوحنیفه آن روز گفت: أجعلت مع الله شریکا؟ قال: ویلک، فرمود: وای بر تو! از قرآن بی خبری ، از کلام خدا بی اطلاعی؟! ابو حنیفه مات شد. ان الله تعالی یقول فی کتابه: وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ، این نص قرآن .تمام بساط وهابیت به همین جمله برچیده می شود منتها درآوردن آن جواهر علم و حکمت از این جمله وقت مفصل لازم دارد. أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ،خدا بی نیاز کردآن ها را و پیغمبر خدا.
نقطه ی مقابل فقر، غنا است. غنا از جهت فنی اطلاق دارد. غنای مادی ، غنای روحی ، غنای دنیوی ، غنای اخروی ، نقطه ی مقابل فقر است . فقر مادی در اثر نداشتن مال و منال است.فقر معنوی در اثر جهل و نداشتن علم است ،فقر دنیوی نداشتن سر و سامان در این عالم است. فقر اخروی نداشتن سر و سامان در آخرت است ، مطلق الغنا وغنای مطلق از خداست و از پیغمبر خدا ، نه تنها این سفره ...
این جمله راوقتی ازقرآن به ابی حنیفه گفت - ابی حنیفه عمری در علم کارکرده - مبهوت شد،فرمود: به موضع دیگر به قرآن رجوع کن،آن موضع این است: وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ، باز خدا در اتیان توأم کرده رسول را با خودش ، بعد فرموده: وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ . این جملات ریشه ی همه ی افکار مردم پوچی که دنیا را به آشوب کشاندند، باطل می کند. مسئله ی شفاعت حل می شود. زیارت قبور حل می شود. توسل به ارواح انبیا و اولیاء حل می شود، تمام مشکلات در یک مجلس اومنحل است.
بعد که به این جا رسید ابوحنیفه گفت: یا بن رسول الله! یک عمری بر من گذشت ولی این آیات را کأنه نه خوانده ام و نه شنیده ام. ابو حنیفه است!!! بعد جواب حضرت چیست؟ درآن جمله کمر وهابیت را شکست و ریشه ی تمام این معاندین را درآورد. در این جمله کمر تمام مخالفین مذهب حق را شکست، فرمود:بلى قرأتهما ، هر دو آیه را قرائت کردی، سمعتهما