هدایت شده از فقه ولایت
🌕 عظمت نور امام زمان عجل‌الله‌فرجه 2️⃣ 💫 این گوشه‌ای از نورانیتِ حضرت است که برای جناب «شیخ محمدتقی آملی» رحمه‌الله برملا شد و قطعاً، حقیقت و تمامیت آن، بیش از این است. ✨ امام زمان عجل‌الله‌فرجه آن کسی است که جمع بین نور و ضیاء کرده است. دعای شب «نیمۀ شعبان»، حضرت را اینگونه معرفی می‌کند: نُورُكَ الْمُتَأَلِّقُ وَضِيَاؤُكَ الْمُشْرِقُ. ‌‌‌‏ نور تابانت و روشنایی درخشانت. 📃یا در یکی از زیارات حضرت، می‌خوانیم: سَلَامُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ وَتَحِيَّاتُهُ وَصَلَوَاتُهُ عَلَى مَوْلَايَ صَاحِبِ الزَّمَانِ صَاحِبِ الضِّيَاءِ وَالنُّورِ. ‌‌‌‏ سلام و برکات و تحیات و درود خداوند بر مولای ما، صاحب‌الزمان، صاحب روشنایی و نور. 📖قرآن در مورد نَیّر اعظم خورشید و ماه تابان، می‌فرماید: هُوَ الَّذيٖ جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيٰاءً وَالْقَمَرَ نُوراً. ‌‌‌‏ اوست كسى كه خورشيد را روشنايى بخشيد و ماه را تابان كرد. ☀️تفاوت روشنایی شمس و قمر را در فرق بین نور و ضیاء باید ملاحظه کرد؛ چنانچه مرحوم «طریحی» رحمه‌الله در مجمع البحرین چنین افاده داشته است: ❇️ فرق بین ضیاء و نور به دو جهت است؛ یکی آنکه ضياء اقوی و اَتَم از نور است و دیگر آنکه ضياء، ضوء ذاتی و اصلی است و نور، ضوء عارضی و تبعی است. ‌‌‌‏ ✅ و گویا این دو لحاظ، از کریمۀ فوق‌الذکر برگرفته شده است؛ چه اینکه روشنی شمس از حيث أَتَمّ و اقوی و ذاتی بودنش، به ضیاء تعبیر شده و روشنی قمر نیز از حیث ضعف و تبعی بودنش، به نور تعبیر گردیده است. 🔸مرحوم «قدسی خوشنویس» رحمه‌الله در تحفۀ فاطمیه پس از نقل عبارت «طریحی» رحمه‌الله، می‌نویسد: 🔹مراد از ذاتی، آن است که بدون واسطه منتهی به علة‌العلل شود و مراد از عارضی، آن است که مع‌الواسطه منتهی به علة‌العلل گردد. 📗 فروغ توحید، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف، ج۱، ص ۹۲ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام: 🔸https://www.instagram.com/feghhevelayat/ تلگرام: 🔹https://t.me/feghhevelayat ایتا: 🆔 @feghhevelayat