🌕 عظمت نور امام زمان عجلاللهفرجه 2️⃣
💫 این گوشهای از نورانیتِ حضرت است که برای جناب «شیخ محمدتقی آملی» رحمهالله برملا شد و قطعاً، حقیقت و تمامیت آن، بیش از این است.
✨ امام زمان عجلاللهفرجه آن کسی است که جمع بین
نور و ضیاء کرده است. دعای شب «نیمۀ شعبان»، حضرت را اینگونه معرفی میکند:
نُورُكَ الْمُتَأَلِّقُ وَضِيَاؤُكَ الْمُشْرِقُ.
نور تابانت و روشنایی درخشانت.
📃یا در یکی از زیارات حضرت، میخوانیم:
سَلَامُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ وَتَحِيَّاتُهُ وَصَلَوَاتُهُ عَلَى مَوْلَايَ صَاحِبِ الزَّمَانِ صَاحِبِ الضِّيَاءِ وَالنُّورِ.
سلام و برکات و تحیات و درود خداوند بر مولای ما، صاحبالزمان، صاحب روشنایی و نور.
📖قرآن در مورد نَیّر اعظم خورشید و ماه تابان، میفرماید:
هُوَ الَّذيٖ جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيٰاءً وَالْقَمَرَ نُوراً.
اوست كسى كه خورشيد را روشنايى بخشيد و ماه را تابان كرد.
☀️تفاوت روشنایی
شمس و قمر را در فرق بین
نور و ضیاء باید ملاحظه کرد؛ چنانچه مرحوم «طریحی» رحمهالله در مجمع البحرین چنین افاده داشته است:
❇️ فرق بین ضیاء و نور به دو جهت است؛ یکی آنکه
ضياء اقوی و اَتَم از نور است و دیگر آنکه ضياء، ضوء ذاتی و اصلی است و نور، ضوء عارضی و تبعی است.
✅ و گویا این دو لحاظ، از کریمۀ فوقالذکر برگرفته شده است؛ چه اینکه
روشنی شمس از حيث أَتَمّ و اقوی و ذاتی بودنش، به ضیاء تعبیر شده و روشنی قمر نیز از حیث ضعف و تبعی بودنش، به نور تعبیر گردیده است.
🔸مرحوم «قدسی خوشنویس» رحمهالله در تحفۀ فاطمیه پس از نقل عبارت «طریحی» رحمهالله، مینویسد:
🔹مراد از ذاتی، آن است که بدون واسطه منتهی به علةالعلل شود و مراد از عارضی، آن است که معالواسطه منتهی به علةالعلل گردد.
📗
فروغ توحید، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف، ج۱، ص ۹۲
#️⃣
#نیمه_شعبان #امام_زمان #فروغ_توحید #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام:
🔸https://www.instagram.com/feghhevelayat/
تلگرام:
🔹
https://t.me/feghhevelayat
ایتا:
🆔
@feghhevelayat