📂 پرونده گونه شناسی اسلام سیاسی در جهان اسلام(۱) 💠 آشنایی با مدل های سیاسی اخوان المسلمین ✍به قلم: مهدی زندی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در علم سیاست، مدت‌ها هدف اندیشمندان این بوده‌است که بتوانند سیاست را طبقه‌بندی و تیپ‌شناسی کنند و مدل های حاکم بر جامعه ها را دسته بندی کنند. اجمالا اشکال بسیاری برای ساختار حکومت در جامعه بشری تعریف شده  است. مدل هایی مانند اریستوکراسی، الیگارشی، تئوکراسی، جمهوری،  دموکراسی سوسیال، دموکراسی لیبرال، سلطنتی، مردمسالاری و غیره. مدل های سیاسی در جهان اسلام نیز برخی مبتنی بر واقعیت‌های (به زعم موسسان آن) عرفی [۱] است و برخی مبتنی بر فقه سیاسی است. 🔸 آنچه بر گرایش های غیر دینی و سکولار استوار است؛ از حوزه بررسی این نوشتار خارج است. براین اساس و با یک تقسیم ثنایی  سیستم های سیاسی به دو دسته تقسیم می شود؛ 1⃣  مدل سیاسی متخذ از فقه سیاسی: 2⃣ مدل سیاسی غیر متخذ از فقه سیاسی: ✳️ در بخش اول در بین اهل سنت برداشت های متفاوتی از فقه سیاسی وجود دارد. [۲] مثلاً فقه سیاسی سنتی در اهل سنت به دنبال نظام سازی نیست و تلاش می‌کند خود را در بستر عرضه سئوال و کشف پاسخ محدود کند. ❇️ در مقابل، طرفداران فقه سیاسی در رویکردی مدرن تلاش دارند با ساخت و ارائه مدل های سیاسی و سپس حاکم کردن نظریه خویش، خود را در بین نظریه پردازان سیاسی به الگویی موفق تبدیل کنند. 🔹در بین طرفداران اندیشه فقه سیاسی مدرن نیز، تفاوت های رویکردی بسیاری دیده می شود. به رغم ارجاع مشترک قرائت اسلام سیاسی به یک منبع دینی، در عمل برون­دادهای اجتماعی و فرهنگی نسبتاً متفاوتی در قبال نوع مواجهه با جهانی شدن، مدرنیته، سکولاریزم، نظم نوین جهانی، آمریکاگرایی، اروپا­محوری، غرب­ ستیزی و... داشته و دارند. مثلا فقه سیاسی اندیشمندان اخوانی درصدد نظام سازی هستند. [۳] هر چند بروز و ظهور آن مثلاً در مدل ترکیه با مدل سوری آن و یا مدل مصری آن متفاوت است.[۴] بر این اساس می توان برای اندیشه سیاسی اخوانی چندین مدل تصور کرد. 🔸مدل حسن البناء؛ نظام تعاملی و حزبی 🔹مدل سید قطب؛ نظام انقلابی ( قرآنی) 🔸مدل ترکیه؛ نظام لیبرالیستی (عرفی) 🔹مدل اخوان سوریه؛ نظام سوسیالیستی (اسلامی) 🔸مدل اخوان خلیج فارس؛ نظام فقه سنتی ❇️ هر کدام از این مدل ها دارای جهت گیری ها خاصی نسبت به شاخصه های فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در جامعه هستند و برای شکل دادن به جامعه روش های متفاوتی را مد نظر قرار می دهند. ❇️ بر این  اساس مدل اخوان در «سوریه» سعی در توزیع یکسان ثروت در جامعه دارد؛ ولی مدل «ترکیه» بر آزادی سرمایه داری تأکید می کند. در مدل «مصری» سید قطب راه حل کسب قدرت تلاش انقلابی است؛ ولی در راهکار «ترکیه» حتی عبور از مهم ترین خطوط قرمز دینی و برای رسیدن به هدف در آینده مجاز است. این تفاوت ها در اخوان قابل دقت،  بررسی و رهگیری است. 📚 منابع: (۱). در جامعه فکری برای سکولار  تعابیری  مانند عرفی استفاده می شود؛ دقیقا سکولاریسم از تعریف خود به عرفی‌گری، تلاش دارد تا دین را در مقابل فهم عرفی که فهمی عقل‌گرایانه است، قرار دهد. در حالی که دین در تساوی کامل با معروف است. چرا که معروف متکی بر رفتار فطری است و هر رفتار عرفی و مقبول در عموم مردم جامعه نیز از فطرت سرچشمه می گیرد مگر این که آن فطرت دچار پرده های غفلت شود و غیر معروف را منکر بپندارد. (۲). فراتی، عبدالوهاب 1394، درآمدی بردو رویکرد متفاوت اسلام فرهنگی، مدنی و سلفی (۳). واعظی، محمود. سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ،تهران:مجمع تشخیص مصلحت نظام،مرکز تحقیقات استراتژیک،ص226-225، 1381. (۴). صالحی، حمید، بیداری اسلامی و تکوین نظم نوین منطقه‌ای در خاورمیانه، فصلنامه راهبردی، سال پانزدهم، شماره اول، بهار، شماره مسلسل ۵۵، ۱۳۹۱. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J