⚡️ واکنش علمی موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن به سریال حشاشین 🔹 تحولات اخیر در مطالعات اسماعیلیه و باورهای نادرست پیرامون رخدادهای تاریخی در سریال مصری حشاشین که به فرهنگ و عقاید نزاریان پرداخته ما را بر آن داشته که به سمت پژوهش های استاندارد حرکت کنیم. 🔸 گرچه تعداد قابل توجهی از نشریات در ارتباط با دوره الموت (۱۰۹۰-۱۲۵۶) وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری در مورد این مقطع تاریخ اسماعیلیه لازم است. 🔹 یکی از جنبه های کلیدی سنت نزاری اسماعیلی، تأکید بر معاد معنوی (قیامت) به عنوان همتا و کمال شریعت (فقه) است. اعلام تاریخی قیامت در دوران حسن دوم در سال ۵۹۹ ق/۱۱۶۴ و دوران پس از قیامت بحث‌های زیادی را برانگیخته؛ اما بر اساس منابع اولیه پژوهش های انتقادی اندکی وجود دارد. 🔸 خود این رویداد در اصل از طریق نوشته‌های مخالفان نزاریان نوشته شده و در طول حمله مغول پس از فروپاشی دولت الموت، آن نوشته ها برای ما گزارش شده است. خیلی بعدتر، با ظهور منابع اولیه از دوره الموت اطلاعات دقیق‌تری از این رویداد هویدا شد. 🔹 در این راستا، مؤسسه مطالعات اسماعیلی کنفرانسی را برای بررسی جنبه‌های مختلف تاریخی و اعتقادی این رویداد در تاریخ اسماعیلیه، نه فقط با توجه به اعتقادات نزاری؛ بلکه در زمینه بسیار گسترده‌تر تعامل اسماعیلیان با جوامع مختلف مسلمان دیگر برگزار خواهد کرد. 🔸 عقاید مشابه، از جمله صوفیان و برخی فیلسوفان برای ما مهم است در حالی که موضوع همیشگی عادت مناسکی و تهی ساختن عمل ایمانی از محتوای اخلاقی، ایده ای منحصر به اسماعیلیان نزاری نبود، اما در چارچوب باطنی اندیشه اسماعیلیه از همه دوره ها تقویت و تکرار شده است. 🔹ما در پی ارائه مقالاتی برای پرداختن به شرایط تاریخی و سیاسی اعلام رستاخیز به عنوان یک واقعه، آخرت شناسی و رویکردهای باطنی به ایمان هستیم. هدف ما انعکاس پژوهش های جدید در مورد این موضوعات و ایجاد فضایی برای گفتگو و پژوهش های باز انتقادی است. تمرکز مقاله‌ها باید بر دوره تاریخی عصر الموت باشد، اما می‌توانند دیدگاه‌هایی از سایر دوره‌های مرتبط را نیز ارائه دهند. 🔹 این کنفرانس در قالب ترکیبی (مقاله، سخنران و..) خواهد بود و در مرکز آقاخان در روز پنجشنبه ۸ آگوست ۲۰۲۴ مصادف با ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. 🔸 پژوهشگران لطفا چکیده (۲۰۰ کلمه) و بیوگرافی خود را تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۴ یا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ به نشانی: qiyamatconference@iis.ac.uk ارسال کنید. ✍ پانوشت: انتشار این پیام به معنای تأیید باورهای نزاریان در مورد اعلام قیامت و پایان شریعت نیست؛ بلکه غایت از انتشار این پیام ترویج شناخت آکادمیک فرق شیعه از یکدیگر، همگرایی و زندگی مسالمت آمیز فرق تشیع به عنوان «ایتام آل محمد» در کنار یکدیگر است. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J