مسلمنا | muslimnair
📊 ملاک های افزایش زاد و ولد در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📈فرزندآوری و افزایش زاد و ولد مسئله ای که در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان به بحران تبدیل شده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هیمنهٔ سبک زندگی مدرن، لذت گرایی افراطی، ترویج فردگرایی، معضلات اقتصادی و فرهنگی از جمله عوامل کاهش زاد و ولد درجوامع امروزی به شمار می روند. 📉 در بررسی راه حل این معضل، می توان با رویکرد‌های متفاوتی به نرخ رشد جمعیت نگاه کرد و زاویهٔ دید جریانات فکری به این موضوع متفاوت است. در یادداشت پیش رو فارغ از توجه به عوامل اقتصادی، فرهنگی و بدون پیش داوری، تنها به معرفی دغدغه این دو جریان در حل این معضل خواهیم پرداخت. 1️⃣ اسلام سنّتی و افزایش جمعیّت: 📈 با اینکه آموزه های دینی فراوانی در مورد اهمیّت جمعیّت آوری وجود دارد، طیفی محافظه کار از اسلام سنّتی، با پیوند این موضوع با رقابت جمعیّتی بین پیروان مذاهب این مسئله را این گونه ترویج می کند. از منظر برخی پیروان اسلام سنّتی، وحشت افزایش جمعیّت اهل سنّت در برخی استانها انگیزه اصلی برای فرزندآوری است. در این جریان فکری، بدون لحاظ سایرعوامل مؤثر در نرخ جمعیّت آوری، صحنه رقابت مذهبی و در جهت پیشگیری از عقب ماندگی تعداد جمعیت از سایر مذاهب اسلامی، علّت تامّه زاد و ولد معرفی می شود. 📉 غلبه نگاه سلبی، رقابتی و منفی بنیان تفکّر این جریان را ساخته است. این طیف با پخش گسترده عکس و فیلم از افزایش نسل جوان در اقلیّت های مذهبی، مسئلهٔ نرخ جمعیّت و زاد و ولد را با انگیزه های رقابت مذهبی پیوند می زند. ناگفته نیست که تاکنون هیچ یک از سردمداران اسلام سنّتی اعلام نظر رسمی در این باره نداشته اند و این فکر بیشتر در میان برخی مبلّغان و پیروان سنّتی شایع است. البتّه رگه هایی از این نگاه در جامعه سنّتی اهل سنّت نیز گزارش شده است. یادداشت«جمعیّت اهل سنّت ایران»yun.ir/rlpos6 و فصل اوّل از کتاب«مذاهب در ایران» نوشتارهایی از دکتر مهدی فرمانیان و مقالهٔ علمی- پژوهشی«بررسی تطبیقی تمایلات فرزندآوری زنان کُرد شیعه و سنّی»نمونه های آکادمیک و دقیق از بررسی انتقادی این خطّ فکری هستند. مزیّت بررسی رگرسیون خطی و آماری در این آثار، این باورِ رقیب هراس و رعب آور سنّتی را به شدّت تضعیف کرده است. 2️⃣ اسلام سیاسی و افزایش جمعیّت: 📈 در نسخهٔ ایرانی اسلام سیاسی، مسئلهٔ جمعیّت آوری با متغییرهای درهم تنیده فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و از همه مهمتر نیروی جوان انسانی، بدون لحاظ قومیّت ومذهب ترویج می شود. از منظر سردمداران اسلام سیاسی، ایجاد توازن میان امکانات و نیازها در مسئلهٔ جمعیّت، پارامتر اصلی است و در صورت عدم موفقیّت در ایجاد توازن میان آنها، نظام مدیریت منابع انسانی دچار اختلال مى شود. در افق نگاه اسلام سیاسی، نظم اجتماعی به سه مؤلفه گسترهٔ جغرافیایى، تراکم جمعیّت و شیوه های تولید وابسته است. رشد ناهمگن جمعیّت و قلّت زاد و ولد، باعث افزایش هزینه هاى عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن و تهیهٔ آب مى شود. 📉 غلبه تحلیلهای ایجابی، ساختاری و اهمیت نیروی مولّد فارغ از نگاه قومیّت و مذهب بنیان تفکر این جریان را ساخته است. پژوهشی باعنوان"مبانی فقهی سیاست های جمعیّتی جمهوری اسلامی ایران"این دغدغهٔ اسلام سیاسی را ترسیم نموده است.البتّه طیف مقاصدی از اسلام سنتی، با ایدهٔ شاخص فقه ِنظام ساز، به این جریان قرابت فکری زیادی دارد. ✅ سخن را با کلامی از رهبر فرزانهٔ انقلاب خاتمه میبخشیم: «توطئه‌ی عمیق، خطرناک وقدیمی برای ایجاد اختلاف بین فِرَق اسلامی وجود دارد؛ شایعات درست میکنند؛ با فلان مسئول یک کشور سنّی، طوری حرف میزنند که احساس کند شیعه به عنوان یک خطر دارد آنها را تهدید می کند. با مسئولان کشور شیعه و بقیه‌ٔ کشورهائی که در آنها شیعه هستند طوری حرف می زنند که احساس کنند اهل سنّت دارند آنها را تهدید می کنند و هستی و هویّت آنها را از بین می برند. به فلان مسئول سنّی می گویند چه نشسته‌ای که از ایران آمدند چند تا روستا را در کشور تو شیعه کردند! اینجا هم می آیند و به بعضی از ما می گویند چه نشسته‌اید که آمدند چندتا روستا از کشور شما را سنّی کردند! اینها کار دشمن است.»( ٢٨مرداد١٣٨٦) ✍️ پانوشت: اسلام سنّتی به سه طیف محافظه کار، وظیفه گرا و مقاصدی دسته بندی شده است. دو طیف اخیر، در رابطه با جمعیّت چنین نگاه افراطی ندارند. اما غالباً طیف محافظه کار از اسلام سنتی و بویژه اسلام ارتجاعی، با اتخاذ رویکرد رقابتی به فرزندآوری، شاکلهٔ فکری خود را تشکیل داده اند. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(5) ➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY