🕋👈 🕋👈 ⬅️ عبید الله گفت مگر علی ابن حسین را در کربلا نکشتند.گفت او برادر دیگر من بود.که او را در کربلا شهید کردند. تغییری کرد عبید الله، گفت: « مگر علی را در سرزمین طف، خدا نکشته؟» آقا فرمود : « خداوند قاتل نیست.خدا نکشته، سربازان شما کشتند.» گفت: « چگونه پدرت نام فرزندانش را علی ، علی اکبر ، علی اوسط، علی اصغر؟ ( چون حدیث دارد،حالا درچه وقتی جناب ابا عبدالله الحسین این فرمایش را فرمود ؟ این حدیث را مرحوم شهید ثانی اعلی الله مقامه الشریف در شرح لمعه نقل فرموده، در چه وقتی؟ در چه شرایطی، در چه وضعی، جناب ابا عبدالله الحسین این فرمایش را فرمود؟) فرمود : « اگر خداوند صد فرزند ، پسر به من بدهد ، من نام همه شان را علی می گذارم.» می دانی چرا؟ برای اینکه زمانی بود که دست به دست هم داده بودند بنی امیه، که نام علی را از روی زمین بر دارند. دست به دست هم داده بودند ، در این تواریخ نوشته، در این تواریخ نوشتند، به طوری تبلیغات سوء کردند که پدر نسبت به فرزندش خشمگین شده و دست فرزندش را گرفته از خانه ی خود به در کرد. گفت: « تو عاقّ منی. من اسمت را علی گذاشتم. علی مگر مرتکب چه جرم و جنایتی شده؟ من اسمت را علی گذاشتم ، برو تو عاق ّمنی.» این طور بنی امیه تبلیغ کرده بودند. حدود ۲۰۰ سال اوضاعی بود. یک وقتی به عرض رساندم، به احمد بن خلیل نحوی گفتند که ( ایشان از مفاخر علمای امامیه است در همان صدر اسلام، واضع علم عَروض )وقتی به اوگفتند، در باره علی ابن ابی طالب حرفی بزن، گفت من چه بگویم در باره کسی که دشمنان دست به دست هم دادند تا نام علی را از روی زمین بر دارند. و دوستان از ترس دشمنان ، نمی توانستند نام علی را به زبان بیاورند. با این همه علی، اسمش شرق و غرب عالم را گرفته است. جناب ابا عبد الله الحسین ،( مطابق روایتی که عرض کردم، مرحوم شهید ثانی در شرح لمعه آورده، فرمود: « اگر خداوند به من صد پسر بدهد، آنها را به نام علی می نامم؛ چون بنی امیه دست به دست هم دادند اسم علی از روی زمین بر کنده بشود. برد اشته بشود. » عبید الله گفت : « چه شد پدرت را که نام فرزندانش را علی گذاشته، علی ، علی.» در جواب فرمود: « پدرم دوست داشت علی را. نام علی را. اسم علی را.» دیشب در باره اسم اشارتکی شده. به هر اندازه که ابن فارس فرموده این اسم علی است که در عوالم حکومت می کند. آن حدیث هم که خداوند فرمود : من اعلی هستم و علی از من مشتق شده است.این اشتقاقِ نحوی و صرفی نیست .که ضَرَب را از ضرب گرفتیم، نوشت را از نوشتن گرفتیم، این اشتقاق لفظی ادبی نیست. این اشتقاق تکوینی وجودی است ، طور دیگر اشتقاق است. که وجود علی از وجود علیِ اعلی ، خداوند علیِ اعلی مشتق شده است. وقتی که جواب می شنود عبید الله، جوابهای گوناگون از حضرت امام زین العابدین می شنود؛ به غضب آمده، قصد اهانت و جسارت و ضرب و شتم ، حتی حکم قتل، ( که این حرف را جناب مفید در ارشاد آورده و حتی ابو جعفر طبری در تاریخش آورده ، که عقیله بنی هاشم در مجلس بر خواست، و امام زین العابدین را در بر گرفت و رو کرد به عبید الله گفت : « نمی توانی این جوان را بکشتن برسانی، مگر اینکه از دین جد من بر گردی علناً ، خویشتن را معرفی کنی که مسلمان نیستی. و گرنه بر منبر رسول الله نشستن و ریشه شجره نبوت را کندن : « و سیعلم الذین ظلموا آل محمد ایَّ منقلب ینقلبون.» ____________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🆔 کانال اختصاصی نشر صوت و متن آثار حضرت علامه حسن زاده آملی👇 http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95 ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال "ناب" در پیامرسان "ایتا" https://eitaa.com/nabnabnab