🔰 گزارش روز
💠 مسیر درست دولت در مبارزه با قاچاق سوخت
در هفتهای که گذشت، یک شبکه سازمانیافته قاچاق سوخت و سرشبکههای آن در استان هرمزگان منهدم شد. قاچاقچیان سوخت در پوشش مغازههای تعویض روغنی و مراکز معاینۀ فنی در حاشیه شهر بندرعباس اقدام به دریافت و انباشت سوخت خودروهای سنگین میکردند و سپس از طریق وانتهای سوخت این سوخت را به شهرستان میناب برای انتقال به دریا میفرستادند.
برآورد نهادهای متولی حکایت از آن دارد که میزان قاچاق گازوئیل بین ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر و بنزین ۵ میلیون لیتر در روز گزارش میشود. جالب است بدانید، بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل کشور مربوط به نیروگاهها و به میزان ۱/۵ میلیارد لیتر در سال است. در حال حاضر، حدود ۲۰ میلیون کارت سوخت در کشور وجود دارد و متأسفانه شاهد آن هستیم که از سهمیه کارتهای سوخت به تعداد بالا برای قاچاق استفاده میشود.
بر این اساس مطابق برخی آمارهای موجود و بررسیهای صورت گرفته، کشور وارد ناترازی بنزین شده است. میانگین مصرف بنزین در اواخر شهریور ماه به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده بود؛ در حالی که توان تولید بنزین کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. شاید ظرفیتهای فعلی کشور از طریق سوآپ و فشار بر پالایشگاها بتواند ناترازی فعلی را جبران کند؛ اما جبران همین مقدار نیز هزینه زیادی بر کشور تحمیل میکند. موضوع وقتی نگرانکننده میشود که با روند فعلی در پایان سال، مصرف بنزین به مرز ۱۴۰ میلیون لیتر خواهد رسید.
▫️ نکته مهم دیگر اینکه یکی از ریشههای تورم در کشور، قیمت انرژی و سوخت است و هر گونه افزایش قیمت آن بدون اجرای سیاستهای حمایتی، به ایجاد تورم، شوکهای اقتصادی و تبعات دیگر منجر میشود. بنابراین، یک راهکار تک خطی یا تک بعدی همچون استفاده از مکانیسم قیمت برای کنترل تقاضا نمیتواند راه حل مناسبی باشد. ضمن اینکه به دلیل تورم مزمن و دو رقمی در کشور، اثر افزایش نرخ بنزین، پس از مدتی تعدیل شده و دوباره مصرف به همان اعداد قبلی بازمیگردد.
لذا دولت باید همزمان با یک پیوست رسانه و اجتماعی که در آن شفاف با مردم گفتوگو صورت میگیرد، برنامهای مدون و جامع برای حل این بحران تدوین کند؛ چنانکه بر اساس برخی اخبارها هم این مهم در دست انجام است. این برنامه میتواند شامل الزام خودروسازها به ایجاد بهینهسازی در مصرف و رعایت استانداردهای جهانی، سیاستهای تشویقی در کاهش مصرف، مبارزه با قاچاق، اسقاط خودروها، توسعه سوختهای جایگزین، توسعه پتروپالایشگاه و... باشد. این راهکارها باید توأمان با هم اجرا شود تا کارایی لازم را داشته باشد؛ اما تمرکز بیشتر باید بر بهینهسازی مصرف خودروها و مبارزه با قاچاق سوخت باشد.
✍️
#علی_محمدی