.✨بسمالله الرحمن الرحیم ✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۳۶
💠بررسی برخی از شایعات منتسب به آیت الله بهجت:
🔸مباحث مربوط به امام زمان(ع) شیفتگان و تشنگان زیادی دارد.و منتظران حضرت همواره به دنبال بشارتی درباره ظهور موفور السرور آن ذخیره الهیاند.
🔹هر کسی طهارت باطن داشته باشد،نوری از حضرت در قلبش است و یک سنخیتی با امام دارد.و مدام در پی حضرت است.و هر نشانهای ببیند,را به عنوان نشانه ای از ظهور میبیند.
نشانه ها یاید بررسی شوند که آیا نشانه های ظهور هستند یا نه ؟و اگر هستند به چه نحوی ست؟!
🔸 اهمیت این موضوع برای منتظران از یک سو و جایگاه ویژه آیت الله بهجت در ارتباط با امام عصر از سوی دیگر موجب شده بود تا برخی از روی ناآگاهی یا مغرضانه به شایعاتی با عنوان بشارتهای ظهور دامن زده،و مطالبی را به آیت الله بهجت نسبت دهند،که واقعیت ندارد.
🔹دو دسته از افراد هستند که شبهه پراکنی میکنند:۱) برخی ناآگاهند۲) برخی مغرض اند
🔸شخص ناآگاه بر اساس محبتش این کار را میکند.و برداشتهای کجی که دارد را حمل به کلام یکی از بزرگان میکند.و آن را نشر میدهد.و مردم فکر میکنند آن بزرگ این حرف را زده و عقیدهای برایشان ایجاد میشود.
🔹آن دسته که مغرض اند،هدفشان این است که مردم عقیدهشان را نسبت به ظهور از دست بدهند.
🔸ورود در بحث ظهور خیلی خطرناک است و اگر ما افراطی رفتار کنیم بسیاری از افراد جامعه دچار ناامیدی و بدبینی میشوند.
🔹همه افراد عقایدشان در یک حد نیست.برخی عقاید ضعیفتری دارند و ما باید قشر ضعیف جامعه را هم در نظر بگیریم.
🔸حضرت رسول در آداب نماز فرمودند: امام جماعت هنگامی که به نماز میایستد،طول نمازتان به اندازه طاقت ضعیفترین فرد آن جمع باشد.
✨این یک قاعده است که فقط برای نماز نیست.ما باید همیشه طبق ضعیفترین فرد عمل کنیم.
✨وقتی میخواهیم کارهای باب ظهور را پیش ببریم باید ضعیفترین عقاید را لحاظ کنیم که آنها آسیب نبینند.
🔹از بزرگان ما،آیت الله کشمیری و حضرت علامه حسنزاده فرمودند: ظهور سرالله است.سر خدا افشا نمیشود و حتی نهی کردند که کسی ورود در این مسئله کند.
🔸 عمده این شایعات در زمان حیات آیت الله بهجت رواج یافت و رگههایی از آن نیز هنوز باقی است.برای برخی شبهاتی را پدید آورده است.رواج این شایعات دست کم سه ضلع مهم داشت.ضلع اول جریانهایی بودند که از روی علم و عمد و با هدف تخریب چهره علمای ربانی طراز اول شایعه پردازی میکردند.آیت الله بهجت به خاطر تقوا و معنویت کم نظیری که داشت از موقعیت منحصر به فردی در میان مردم برخوردار بود.از همین رو برخی از سازمانها و گروههای مخالف دین که برای ضربه زدن به دین تخریب چهرههای دینی را در دستور کار داشتند، از هیچ گونه شایعه پردازی در این زمینه دریغ نمیکردند.
🔹عقاید باید بر اساس علم باشند.و به همین جهت به ما دستور دادند در اصول دین نباید تقلید کنیم. فقط در بحث احکام باید تقلید کنیم.
🔸برخی میخواهند به چهرههای دینی ضربه بزنند، برای ضربه زدن به اعتماد عمومی ترور شخصیت علمای خوشنام را در اولویت قرار داده بودند. ضلع دوم افرادی بودند که بدون اطلاع کافی و شتاب زده مطالبی را به نقل از آیت الله بهجت درباره زمان ظهور حضرت نشر میدادند که نسبتی با واقعیت نداشت.ضلع سوم این شایعات توده مردم بودند.مردمی که از سر شوق و دلباختگی به امام عصر هر بشارتی از ایشان امید را در دل آنها زنده میکرد.باور به شایعات گاه از سر خوش بینی به ناقلین و فقدان تحقیق بود.
🔹جناب ابن سینا یک بیان عرشی دارند: ایشان میفرمایند کسی که بدون دلیل هر سخنی را میپذیرد و بدون دلیل و برهان هر سخنی را رد میکند از فطرت انسانی خارج است.
🔸انسان اینطور نیست که به سادگی بپذیرد و رد کند.انسان با عقلش میپذیرد و رد میکند،که اگر عقلش هم قد نداد میگوید ممکن است و رد نمیکند.
🔹مگر ایشان شخصیتی عالی باشند،که ما به ایشان اطمینان داشته باشیم و مطمئن باشیم ایشان در مقام تقّیه نیست و دارند به صراحت سخن میگویند،در این صورت میپذیریم.
🔸یکی از شاگردان معظم له نقل میکند فردی را میشناختم که شور و شوق زیادی نسبت به ظهور داشت.همیشه در این فکر بود که ظهور حضرت در چه زمانی واقع میشود.
🔹چیزی که مهم است خودسازی و رسیدن به حضرت از لحاظ باطن است.
🔸 اگر ما وظیفهمان را درست انجام ندهیم و آن چیزی که امام از ما خواسته را انجام ندهیم،حالا ظهور در هر زمانی واقع شود چه ربطی به ما دارد؟! چه بسا جز ضرر چیزی برای ما نداشته باشد.