.✨بسم‌الله الرحمن الرحیم ✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان ✨ خلاصه بشارت از حجت 💠گویا بنا بر این است که در عمل خدا نادیده گرفته شود.(مقصود اهل دنیا است.) 🔸 روی سخن قران معمولاً با مذهبی‌هاست.که اینها دو دسته اند:۱) کسانی که قصد ارتقا دارند.۲)کسانی که به وضعیت کنونی شان راضی‌اند. 🔹دسته اول👈🏻 چون نیتشان ارتقا و رسیدن به امام است باطنشان در مسیر رشد است و به جایی می‌رسند که امام را حاضر و ناظر به اعمالشان می‌بینند. 🔸دسته ی دوم👈🏻 فکر می‌کنند اعمالشان کافی است برای سیر برزخی و زندگی ابدی و این دسته رشد نخواهند داشت. این‌ها برخی گناهان و غیبت کردن برایشان راحت است. 🔹گناه دلیل بر فساد باطن می‌کند. انسان باید دین را به صورت ارتقایی بخواهد.وقتی انسان به دنبال پیشرفت در دین باشد ناگزیر است که مسیر علمی را طی کند. 🔸وجود انسان را برای حرکت آفریدند و کسی که ضد وجود خودش حرکت می‌کند,و قصد حرکت ندارد، باطنش فاسد می‌شود. 🔹روایت کافی دارد که:عمودی از نور برای امام است که اعمال بندگان در هر شهری را در آن می‌بیند و یا ملکی برای او خبر می‌آورد.همچنین روح القدس موید او و با اوست،غیر از آن روحی که هر سال یک بار در شب قدر بر او نازل می‌شود. 🔸همان گونه که ما بر باطن خودمان احاطه داریم امام بر تمام افراد احاطه دارد 🔹ما برخی از مراتب احاطه اجمالی داریم و برخی از مراتب احاطه تفصیلی داریم. 🔸مثلاً وقتی تخیل می‌کنیم تمام تصاویر خیالیه خود را میتوانیم بررسی کنیم، و هیچ صورت خیالی نمی‌تواند از ما پنهان شود. رابطه امام با موجودات هم همینطور است. 🔹هیچ موجودی از دایره آگاهی امام خارج نیست و هرگاه انسان توجه به امام کند، امام به او توجه خاص میکند و موجب می‌شود تحت نظر قرار گرفته شود. 🔸بنابراین اگر مثلاً پرده‌ای هم دور عمل خود بکشیم، فایده ندارد.و دید امام نافذتر است و در برابر چشمان واقع بین او مانع و حائل ایجاد نمی‌کند. 🔹دستورالعمل: از خودمان بپرسیم تفکری👈🏻 یک عملی که می‌دانیم مورد رضای امام نیست،با خود میگوییم،این عمل را یک جایی می‌روم انجام میدهم که امام من را نبیند. قبل از انجام این عمل این سوال را از خودمان بپرسیم. آیا جایی هست که من بروم آنجا مخفی شوم,که امام من را نبیند؟ روی این سوال چند دقیقه فکر کنید. به این نتیجه می‌رسید که :هر جایی بروم امام من را می‌بیند. امام بر ما اشراف دارد. وقتی انسان همچین حالتی به او دست داد اصلاً نمی‌تواند دست به گناه ببرد. 🔸امام یک حقیقت ممتد است از فرش تا فرش شما همین که درون خودت احساس حضور امام زا می‌کنید،همین یعنی در ت مرتبه به امام رسیدی. شخصی نزد حضرت رسول رفت و گفت: من شما را خیلی دوست دارم و دوست دارم در قیامت با شما باشم . 🔹آقا فرمود: با طول سجود کمکم کن.یعنی خیلی سجده کن.مقصود این است:اگر اهل این دستورالعمل باشی در یک مرتبه‌ای از مراتب بهشت با من محشور می‌شوی.چون حضرت رسول در تمام مراتب حضور دارد اما برخی متوجه حضورش می‌شوند و برخی نمی‌شوند. 🔸چون باطن ما ضعیف است متوجه حضور نورانی امام نمی‌شود 🔹ما در هر جایی مخفی شویم نمی‌توانیم از دید امام مخفی شویم و هیچ چیز در برابر چشمان واقع بین او مانع و حائل ایجاد نمی‌کند همچنین در رویت امام مقابله و محاذات شرط نیست. 🔸امام برای اینکه چیزی را ببیند لازم نیست که در مقابل آن چیز قرار بگیرد. فلذا او را کون جامع می‌گویند.یعنی حقیقتی که تمام عوالم را می‌تواند در آن ببیند. 🔹ما انسان‌ها ضعیفیم و انسان ضعیف کسی است که وقتی به یک مسئله‌ای توجه می‌کند از مسئله دیگر غافل می‌شود. 🔸اگر تمام مردم دنیا اگر با امام سخن بگویند با هر شخصی به صورت خصوصی حاضر است. 🔹یکی از مشکلات عمیق عقیدتی ما این است که همه چیز را با خودمان می‌سنجیم و وقتی دیدیم با باطن ما نمی‌سازد ردش می‌کنیم در حالی که ما ترازو نیستیم. 🔸حضرت صادق فرمودند :ترازو ما هستیم. همه موجودات را با ما مقایسه می‌کنند . 🔹در این درس می‌خواهیم بگوییم:امام احاطه علمی دارد هم در ظاهر و هم در باطن. 🔸نکته مهم:قرآن شرح احوالات انسان کامل است, یعنی امام زمان(ع). 🔹الله ظهورش انسان کامل است. آنچه در آسمان‌ها و زمین است برای انسان کامل است.چون خلیفة الله است.تصرف می‌کند در آسمان‌ها و زمین. هر آنچه را که در باطن نهان کنید و آشکار کنید انسان کامل حسابش را از شما می‌کشد. 🔸امام به همه توجه و عنایت می‌کند.ولی کسی که در باطنش خیانت باشد از نور امام بهره‌مند نمی‌شود. 🔹یکی از اهداف انسان کامل این است که تمام انسان‌ها را به سمت خودش سوق دهد.