⚜️بسم‌الله الرحمن الرحیم⚜️ خلاصه نجم الثاقب جلسه ۳۸ 💠سوال ۱ : آیا می‌شود شیر مادری که توجه به خیلی مسائل نداشته،و روی بچه اثر منفی گذاشته از بین برد؟ 🔸برخی از تاثیرات منفی که در دوران طفولیت برای بچه پیش می‌آید قابل رفع کردن نیست. 🔹مثلاً زمانی که پدر و مادر در اتاقی که کودک است آمیزش داشته باشند این تاثیرات تکوینی منفی در این بچه می‌گذارد. و نمی‌شود آن را از بین برد 🔸شیر خمیر مایع وجود انسان است که اگر در حالت‌های منفی به بچه داده شود روحیات منفی درون این طفل به وجود می‌آید. 🔹اما می‌توانیم آثارش را کم کنیم،مثلاً روزی حلال به این بچه بدهیم خیلی تاثیر دارد و می‌تواند خلقیات کودک را از منفی به سمت مثبت تغییر بدهد. 🔶سوال ۲: اگر در ازدواج فقط طهارت خانم شرط نیست بلکه باید خانواده او هم چنین باشند.پس دخترهایی که در خانواده هایی که طهارت نداشتند بزرگ شدند و پاک ماندند تکلیفشان چیست؟ 🔹خیلی از مسائلی که مطرح می‌شوند جنبه عمومی دارند برخی از اوقات یک استثنائاتی هست که در قرآن فرمود:یخرج الحی من المیت. مقصود از میت کافر است و مقصود از حی مومن است گاهی از اوقات از صُلب و رحم یک کافری،یک مومنی هم متولد می‌شود. 🔸اگر خانمی در خانواده ای بزرگ شد که در فسق و فجور بودند،اما شرایط تقوا را رعایت کرد، خداوند تضمین کرده که اگر کسی اهل تقوا باشد راه را برای او می‌گشاید.و میشود از این خانم یک ذریه طیبه ای به وجود آید. 🔷سوال ۳:این مسائلی که در کتاب‌ها مطرح می‌شود مانند داستان خضر و حضرت موسی، چرا ما حمل بر مکاشفه نکنیم,و میشود بگوییم این یک واقعه‌ایست در عالم مکاشفات؟ 🔸برخی شیوه شان این است که وقتی نمی‌توانند مسئله ای را از لحاظ ظاهری حل کنند به عرفان پناه می‌برند و می‌گویند مکاشفه بود 🔹ملاصدرا می‌فرماید کسی که وارد مسیر علمی و عقلی شده یک آفتی می‌تواند دامنگیرش شود.ان آفت هم اینکه تمام مسائل دین به گوشش می‌رسد تفسیر و تاویلش می‌کند به یک چیزی که عقلی است و حالت حسی‌اش را دیگر در نظر نمی‌گیرد. 🔸یعنی چه؟ مثلاً می‌بیند شخصی از دنیا رفته و او را داخل خاک دفن اش میکنند،بعد می‌گوید ایشان اصلاً وارد قبر نمی‌شود و در آسمان‌ها دارد پرواز می‌کند.این قبر برای عوام است وگرنه قبر و فشار قبر و نکیر و منکر وجود ندارند. 🔹ملاصدرا می‌فرماید:تمام مباحث نقلی مثل آیات و روایات و احادیث که به گوش شما می‌رسد باید از لحاظ ظاهری هم به آن ایمان آورد. 🔸شما باید معتقد باشید ما وارد یک قبری می‌شویم فشار قبر هست سرازیری قبر و نکیر و منکر و همه این‌ها از لحاظ ظاهری هستند و تمام این وقایع واقع می‌شوند. 🔹ما در بحث موسی و خضر قرینه ای نداریم بر اینکه آن مکاشفه است. باید از لحاظ ظاهری حلش کنیم. و نباید برای فرار کردن از حل مسائل علمی بگوییم مکاشفه است. 🔸علامه حسن‌زاده قدس سره فرمودند:این مباحث عرفانی نیاز به ادله و برهان ندارد ذوقی و چشیدنی است مسائل فلسفی است که نیاز به استدلال و برهان دارد. 🔸پس نمی‌پذیریم که بگوییم همش در مکاشفه بود و این همه کتاب و تفسیر نوشتند اطلاع نداشتند که مکاشفه است. این فرار کردن از مسیر علمی است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔷جلسه گذشته گفتیم که نفس انسان روی جسم او تاثیر مستقیم می‌گذارد و می‌تواند تغییراتی را در امور بدنی ایجاد کند. مثلاً هنگامی که بر نفس ترس عارض می‌شود بدن انسان هم یک تغییراتی در او ایجاد می‌شود. 🔸 حالت‌های روانی مختلف در بدن ما تاثیرات فیزیکی مختلفی هم ایجاد می‌کنند 🔹به نظر می‌رسد علت اینکه امام به کام فرزند خودش از اب دهان شیر یا عسل میریزد, شاید به این علت باشد که بدن این کودک در این برهه از زمان در یک حدی از تعادل قرار گرفته.اما تعادلش زمانی به تمامیت و حد اعلا می‌رسد که از وجود مبارک امام زمان خودش که امام عسکری باشد یک غذایی به ایشان برسد. 🔸این مزاج از عالم ماده به وجود آمده و باید غذای مادی به آن برسد تا اینکه اعتدال به وجود بیاید. 🔹مزاج انسان ارتباط مستقیمی با نوع اخلاق انسان دارد. مزاج روی تیزی و کندی ذهن و روی نوع اخلاق انسان اثر دارد و این‌ها در طب اثبات شده است. 🔸مزاج معتدل محض بهترین نوع اخلاق را دارد و از لحاظ ذهنی بهترین نوع ذهن را دارد و همینطور بهترین قدرت‌های بدنی. اتصالش با عالم ملکوت به سهولت انجام می‌شود. 🔹مزاج اگر به سمت اعتدال برود نفس در مقامی قرار می‌گیرد که سیر رشدی اش خیلی سریع می‌شود 🔸آن شیر یا عسلی که از کام مبارک امام عسکری به کام مبارک امام زمان ریخته شد شاید آن آخرین ماده‌ای است که باید بدن مبارک امام زمان در دوران طفولیت دریافتش کند تا اینکه این مزاج بدنی به آن حد اعلای تعادل خودش برسد. که اگر نمی‌رسید ایشان نمیتوانست به آن حد نصاب اعتدال برسد. 🔹می‌بینید بعد از اینکه این واقعه محقق شد امام عسکری به فرزند فرمود تکلم نما ای فرزند : و ایشان شروع میکنند به گفتن تشهد و تلاوت آیه قرآن و این مسائل.