⚜️بسمالله الرحمن الرحیم⚜️
خلاصه نجم الثاقب جلسه ۳۹
💠سوال:آیا جنهای مسلمان شیعه قادر به رویت امام هستند،یا مثل انسان باید به مرحله خاصی برسند تا امام را ملاقات کنند؟
🔸در این مسئله رویت امام و دسترسی به امام بین جن و انس تفاوتی نیست،آنها هم مکلفند و باید به یک درجه خاصی دست پیدا کنند تا لیاقت پیدا کنند که با امام ارتباط داشته باشند
🔹سوال۲: آیا معراج پیامبر از لحاظ فیزیکی قابل اثبات است؟
معراج با بدن مادی نیست.معراجی که طولی باشد با ابدان دیگر است که انسان بدن مثالی و ابدان دیگری دارد.
یک قسمت معراج که طی الارض باشد میتواند با بدن مادی باشد.اما معراجی که درسماوات انجام میشود ومعراج حضرت رسول با بدن مادی نیست.
🔸سوال ۳:آیا پیامبران اولوالعزم هم قطب بودند؟پیامبر اولوالعزم در زمان خودش قطب است و مابقی انبیا تابع آن پیامبر اولوالعزم هستند مانند حضرت لوط که در زمان حضرت ابراهیم بوده.
🔹سوال۴:در رابطه اختیار انسان با این عوالم،آیا انسان اختیار دارد؟وقایعی که قرار است در زندگی انسان واقع شوند دو دسته اند.
🔸برخی قطعیاند و برخی جنبه امکانی دارند👈🏻 یعنی که به وجود بیاید و ممکن است که به وجود نیاید
قبل از عالم طبیعت یک عالمی است به نام عالم برزخ که یکی دیگر از نامهایش ملکوت امکانی است.
🔹برخی از وقایعی که در آن عالم هستند ممکن است در این عالم پیاده شوند و بستگی دارد به اعمال انسان.که اگر اعمال به سمت مثبت باشد اتفاقات مثبت و به سمت منفی باشد اتفاقات منفی می افتد.
برخی وقایع قطعاً در این عالم پیاده میشوند اما آنچه اهمیت دارد نحوه عملکرد انسان است.مثلاً اینکه همسر من چه کسی باشد،میتواند از قبل معین شده باشد،اما اینکه نحوه تعامل ما با این افراد چگونه باشد این به اختیار ما بستگی دارد. 🔸زندگی ابدی ما بازتابی از رفتارهای اختیاری ماست.نه بازتابی از زندگی که طراحی شده برای ما.انسان مهمان سفره ی عملکرد خودش در قیامت میباشد.
🔹سوال۶:آیا میشود به وسیله ی قدرت نفسانی مریضیها را از بین برد؟
به وسیله قدرت نفسانی هم میشود مریضیها را از بین برد و هم میشود مریضی را به وجود آورد.برخی بر اساس تلقینات منفی خودشان را مریض میکنند و برخی هم با تلقینات مثبت مریضی را از بین میبرند که این خودش یک شاخه علمی است.
🌀روایت:امام حسن عسکری فرمود: چون عطا فرمود بر من مهدی(ع) را.دو ملک فرستاد که او را برداشتند و به سراپرده عرش بردند تا آنکه ایستاد در حضور قرب الهی پس فرمود به او(خداوند به حضرت مهدی فرمود)مرحبا به تو ای بنده من،برای نصرت دین و اظهار امر من و مهدی بندگانم هستی.سوگند خوردم که به تو بگیرم و به تو عطا کنم به تو بیامرزم و به تو عذاب کنم.برگردانید او را ای دو ملک،به سوی پدرش به مدارا و ملاطفت و به او بگویید که او در پناه حفظ و حمایت و نظر عنایت من است تا آن زمان که برپا و ظاهر نماید حق را به او و نیست و نابود کنم باطل را به وسیله او و دین را خالص کنم به دست او.
🔸تمام عوالم وجودی در طول همند.که بالاترین مرتبهاش عالم عقل است.ومرتبه پایین ترش عالم مثال یا برزخ یا ملکوت اسفل به آن میگویند.پایین ترین عالم،عالم طبیعت یا دنیا به آن میگویند.
یک نکته اینکه ما هر چقدر به سمت بالا برویم عالمها واقعیتر میشوند بر خلاف پندار ما.
🔹علت اینکه انسان از مرگ میترسد: چون فکر میکند وقتی میمیرد یک چیزهایی را از دست میدهد.و فکر میکند وارد عالمی میشود که همش تصورات و خیالات است اجسام و ماده درآنجا نیستند.به همین علت فکر میکند وارد عالمی میشود که واقعیتش از این عالم کمتر است.در حالی که بالعکس است وقتی از این عالم خارج میشود به سمت عالم برزخ میرود آنجا واقعیتر است ودر آنجا لمس خیلی قویتر است.
🔸ملا هادی سبزواری یکی از بزرگان اهل معرفت است ایشان میفرماید:انسان وقتی وارد عالم برزخ میشود شعور و ادراکش ۱۰۰ برابر قوی میشود.
عالم مثال ۱۰۰ برابر از این عالم واقعیتر است
🔹در روایت آمده :انسان چه مومن و چه کافر وقتی وارد عالم برزخ میشوند آرزو میکند که کاش زودتر میآمدیم.
🔸سوالی که در جلسه گذشته مطرح کردیم مبنی بر اینکه حضرت آدم این وقایعی که برایش اتفاق افتاد در کدام بهشت بود؟
🔹 با بدن مادی نمیشود وارد بهشت شد،بدن مادی مربوط به عالم طبیعت و دنیاست.اما بهشت یک عالم غیبی برزخی است.
🔸و ما فقط به یک نکته میرسیم که حضرت آدم با بدن مثالی آنجا بوده.یعنی بدن مادیاش در دنیا بود و وارد یک مکاشفه شدند و در مکاشفه خودش را در عالم برزخ ( بهشت برزخی نزولی به آن می گویند) دیده است.
🔹ماجرای موسی(ع)و خضر در عالم طبیعت میتواند مهیا شود و هیچ محذور عقلی و فلسفی ندارد.
ماجرای حضرت آدم امتناع دارد که در عالم ماده این اتفاق برایش افتاده باشد.
🔸در آیات ۳۱،۳۲ و۳۳ سوره بقره مبحث ملائکه و حضرت آدم است ملائکه مجردند و این قرینه را ما داریم.و از همین ظاهرش مشخص است که ماجرا چیست.