تکالیف بهعنوان ابزاری آموزشی در تقویت یادگیری دانشآموزان بسیار مؤثر است، اما حجم زیاد و یا تکالیف غیرهدفمند ممکن است نتایج معکوسی داشته باشد. برای اینکه تکالیف بتوانند به بهبود یادگیری کمک کنند، پیشنهاد میشود
۱.هدفمند بودن تکالیف: هر تکلیفی باید هدفی مشخص داشته باشد؛ بهتر است بهجای تکالیف متعدد، بر آن دسته از فعالیتها تمرکز کنیم که باعث ارتقای مهارتها و مفاهیم مورد نیاز درسی دانشآموزان میشود
۲. تناسب با سطح دانشآموزان: باید به میزان و سطح تکالیف توجه کنیم تا متناسب با توانایی و سن آنها باشد. این باعث میشود دانشآموزان احساس خستگی نکنند و انگیزه بیشتری برای انجام تکالیف داشته باشند
۳. زمانبندی مناسب: به جای اینکه تکالیف روزانه زیادی بدهیم، میتوانیم آنها را بهصورت هفتگی یا در قالب پروژههای کوچک طراحی کنیم تا دانشآموزان فرصت کافی برای استراحت و سرگرمی نیز داشته باشند.
۴.تشویق به خلاقیت: بهتر است تکالیفی ارائه دهیم که خلاقیت دانشآموزان را برانگیزد و بهصورت فعالیتهای عملی یا پروژهای طراحی شود. بهعنوان مثال، تحقیق و ارائه کوتاه در کلاس یا طراحی کاردستی مربوط به درس، میتواند جایگزین تمرینات تکراری شود.
۵. ارتباط با زندگی روزمره: تکالیفی که به زندگی روزمره مرتبط هستند، تأثیر بیشتری در یادگیری دارند. میتوانیم تکالیفی را طراحی کنیم که دانشآموزان را به بررسی و تفکر در محیط اطرافشان تشویق کند.
با رعایت این نکات میتوانیم فرآیند یادگیری را برای دانشآموزان لذتبخشتر و مؤثرتر کنیم.
یادمان باشد که هدف از تکلیف، یادگیری عمیقتر است، نه فشار و خستگی برای دانشآموزان.