حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ابتدای خطبه های اول نمازجمعه این هفته واوان به آثار موعظه و اهمیت حفظ و نگهداری قلب از گناه پرداخت و گفت : اینکه قلب انسان بمیرد و نفهمد ناشی از گناه و معصیت است ناشی از غفلت زیاد است اگر این غفلتها ادامه داشته باشد در حدیث آمده است که فرمودند این بند می خواهد هلاک شود هلاک شود از ولایت و سرپرستی خداوند خارج شده است اگر غفلت زیاد شود و اگر ادامهدار شود اگر غفلت به حدی رسید که انسان توجه به ایمان توجه به حقایق و دستورات دین نداشته باشد فلذا ما احتیاج داریم که این قلب را در روحانیت و معنویت و در معرض آیات الهی قرار بدهیم که از قصاوت آن و سنگ شدن آن از اینکه دیگر حقایق را نفهمد جلوگیری کنیم .
حدیث معروفی که میفرماید قلبت را با موعظه زنده کن، قلب انسان با خیلی چیزها زنده میشود یکی از آن چیزها موعظه است از خدا بخواهیم که قلب مرده ما با نور ایمان و نور ولایت زنده شود با نور آیات و روایات زنده شود.
قلب نباید دچار شک و تردید باشد ، آنچه که مسلم است یعنی کسی که با شک و تردید از دنیا برود یعنی بی ایمان از دنیا رفته است اگر با قلب مرده از دنیا برودبرای او خطرناک است ، اگر کسی با این حالت از دنیا برود نجات ندارد اگر اخلاق رذیله ، اگر کردارهای ناروا به اضافه آن بی ایمانی ها هم باشد که واویلا میشود .
وی در ادامه به مسئله استغفار و امید به رحمت پروردگار اشاره کرد و افزود: روز قیامت یا در مواقف برزخ یک اتفاقات بدی برای انسان می افتد آیا اینها از روی انتقام جویی است؟ و یا از روی عصبانیت است؟ نه اینگونه نمی باشد اگر بلاهایی در عالم برزخ و قیامت می باشد اینها از روی انتقام جویی نمی باشد مرحوم آیت الله شهید دستغیب در کتاب شریف قلب سلیم اگر شما در این دنیا آتش روشن کنید اثر آن سوزاندن است اگر یک جسم قابل احتراق را بر روی آتش قرار دهیم آن جسم میسوزد اثر این آتش در این عالم سوزاندن است ، در اینجا آیت الله دستغیب توضیح میدهد که اگر شما عدل داشتید و انصاف داشتید کارهای خوبی در این عالم انجام دادید اثر آن می شود نور و رحمت اگر کسی عمل خوبی از آن صادر شد اثرش می شود نور و رحمت اما اگر از کسی ظلم صادر شود و بدی صادر شود باعث نزول شکنجه و ناراحتی برای او است ممکن است پدری با فرزند ، برادری با برادر و یا کسی در اداره بگوید چون به حرف من گوش ندادی من نیز با عصبانیت با تو اینگونه برخورد می کنم این مدل برخورد دنیا مانند برخورد ما در قیامت نمی باشد غیبت یک اثری دارد تهمت یک اثری دارد اگر شما نماز بخوانید و دعا کنید اثر آن نور است دعا و نماز و استغفار نور تولید میکنیم اثر اعمال ماست که ما را در قیامت یا خوشحال میکند یا گرفتار .
البته مقوله شفاعت نیز وجود دارد این شفاعت حاصل نمی شود مگر این که یک شرایط ابتدایی وجود داشته باشد فلذا از خداوند میخواهیم که همه ما را اهل عمل صالح قرار دهد هم ایمان و هم عمل صالح اگر ایمان و عمل صالح بود این باعث می شود که انسان اهل بهشت شود انشالله باید به رحمت خداوند امید داشت با این رحمت زیاد اگر کسی به بهشت نمی رسد یا دیر می رسد ربطی به رحمت خداوند ندارد این ربطی به اعمال خودمان دارد که خودمان با اراده خودمان انجام میدهیم .
امروز وقتی به کسی که اهل کار حرام است می گوییم این کار را انجام نده میگوید من همین هستم و تغییری نمی کنم اگر در موقفی در برزخ و یا قیامت خوشحال و یا ناراحت هستیم این نتیجه اعمال خودمان است .
🗓۱۴۰۰/۰۶/۱۲
@namazjomeh_vavan