زنهائى که بدون مقنعه باشند گرچه در منزل، جنّ علاقه دارد؛ البتّه اصناف کفّارِ از جنّ. چون جنّ نیز مانند انسان، مسلمان و کافر است، و سوره‏اى در قرآن مجید به نام سوره جنّ وارد است که بعضى از حالات آنانرا بیان میکند. بارى، فرشتگان از زنهاى محجّبه مشعوف میشوند، و از زنهاى مقنعه دار مسرور میگردند و به منازلى که چنین زنهائى باشند وارد میشوند و جنّیان از چنین خانه ‏ها بیرون می روند. (معادشناسى ج 3 ص ۱۳۶و۱۳۷) ایشان در مقامى دیگر و بعد از ذکر چندین آیۀ از قرآن کریم در توصیف جنیّان مى فرمایند: « هرکس مختصر دقّتى در این آیات نماید، در مى ‏یابد که جنّیان‏ همدوش‏ با انسان‏ آفریده‏ شده ‏اند، و در تکلیف و مؤاخذه و اختیار و اراده و ثواب و عقاب و رهسپار شدن به سوى بهشت و یا فرو افتادن در دوزخ على ‏السّویّه هستند. البتّه وجودشان از انسان ضعیف‏ تر است؛ همان‏ طورکه افراد خود انسان هم در قوّت و ضعف تفاوت دارند. و چون انسان از جنّ قوى ‏تر است لهذا پیامبر جنّیان از انسان است، و آنها از میان خود پیغمبرى ندارند. و آیه ‏اى که ذکر شد: أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ‏ «آیا به سوى شما پیامبرانى از خود شما نیامدند؟» یعنى: از جنس مادّه و طبیعت، در برابر فرشتگان که موجوداتى ملکوتى هستند. بنابراین پیامبران هم، چون از جنس بشرند، و بشر هم با جنّیان از جنس واحد یعنى از مادّه و طبیعت‏اند، صحیح است که گفته شود: پیامبران از جنس جنّیان مى‏باشند. حضرت علّامه طباطبائى قدّس الله نفسه الزّکیّة فرمودند: اتّفاقا در این باره از خود جنّیان هم سؤال شده که: آیا پیغمبر شما از جنس خود شماست؟! در پاسخ گفته ‏اند: پیامبران ما انسانند و اینک ما به رسالت حضرت ختمى مرتبت ایمان آورده ‏ایم، و او را آخرین پیامبر مى ‏دانیم. با وجود این مطالب، و این آیات واضحات، آیا مضحک نیست که کسى بگوید: جنّ در قرآن به معناى میکرب است، یا بعضى از انواع آن، میکرب‏ ها هستند؛ چون میکرب موجود زنده و ریز و ذرّه ‏بینى است که از دیدگان مخفى است؟! آیا میکرب ‏ها را خدا محشور مى‏ فرماید و مورد عذاب و مؤاخذه قرار مى‏ گیرند؟ آیا آنها هستند که با انسان‏ ها و در ردیف آنها در جهنّم ریخته مى ‏شوند؟ آیا میکرب ‏ها هستند که در مکّه به حضور رسول الله رسیده و ایمان آوردند، و گفتارشان را خدا در قرآن حکایت فرمود؛ و محلّ نزولشان در مکّه اینک معیّن است، و به نام مسجد الجنّ- قریب مسجد الحرام در شارع مسجد الحرام- نامیده شده است و مستحبّ است حاجیان در آن مسجد بروند و دو رکعت نماز گزارند؟!... این افرادى که تفسیر مى‏ نویسند و به منطق قرآن آشنائى ندارند، و مى ‏خواهند طبق علوم و مدرکات خودشان قرآن را پیاده کنند، سر از این مطالب در مى ‏آورند که میکرب را شیطان مى ‏گویند، و قصص قرآن را تمثیل و در حقیقت خیال‏ بافى و افسانه ارائه مى ‏دهند؛ و حاشا من کلامه العالى که خودش فرمود: إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ* وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ‏ که تا این حدّ به مطالب کوتاه و تخیّلات وهمیّه سقوط کند.» (نور ملکوت قرآن  ج ۲  ص ۳۷۱ تا ۳۷۳)