زنهائى که بدون مقنعه باشند گرچه در منزل، جنّ علاقه دارد؛ البتّه اصناف کفّارِ از جنّ.
چون جنّ نیز مانند انسان، مسلمان و کافر است، و سورهاى در قرآن مجید به نام سوره جنّ وارد است که بعضى از حالات آنانرا بیان میکند.
بارى، فرشتگان از زنهاى محجّبه مشعوف میشوند، و از زنهاى مقنعه دار مسرور میگردند و به منازلى که چنین زنهائى باشند وارد میشوند و جنّیان از چنین خانه ها بیرون می روند. (معادشناسى ج 3 ص ۱۳۶و۱۳۷)
ایشان در مقامى دیگر و بعد از ذکر چندین آیۀ از قرآن کریم در توصیف جنیّان مى فرمایند:
« هرکس مختصر دقّتى در این آیات نماید، در مى یابد که جنّیان همدوش با انسان آفریده شده اند، و در تکلیف و مؤاخذه و اختیار و اراده و ثواب و عقاب و رهسپار شدن به سوى بهشت و یا فرو افتادن در دوزخ على السّویّه هستند. البتّه وجودشان از انسان ضعیف تر است؛ همان طورکه افراد خود انسان هم در قوّت و ضعف تفاوت دارند. و چون انسان از جنّ قوى تر است لهذا پیامبر جنّیان از انسان است، و آنها از میان خود پیغمبرى ندارند. و آیه اى که ذکر شد: أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ «آیا به سوى شما پیامبرانى از خود شما نیامدند؟» یعنى: از جنس مادّه و طبیعت، در برابر فرشتگان که موجوداتى ملکوتى هستند. بنابراین پیامبران هم، چون از جنس بشرند، و بشر هم با جنّیان از جنس واحد یعنى از مادّه و طبیعتاند، صحیح است که گفته شود: پیامبران از جنس جنّیان مىباشند.
حضرت علّامه طباطبائى قدّس الله نفسه الزّکیّة فرمودند: اتّفاقا در این باره از خود جنّیان هم سؤال شده که: آیا پیغمبر شما از جنس خود شماست؟! در پاسخ گفته اند: پیامبران ما انسانند و اینک ما به رسالت حضرت ختمى مرتبت ایمان آورده ایم، و او را آخرین پیامبر مى دانیم.
با وجود این مطالب، و این آیات واضحات، آیا مضحک نیست که کسى بگوید: جنّ در قرآن به معناى میکرب است، یا بعضى از انواع آن، میکرب ها هستند؛ چون میکرب موجود زنده و ریز و ذرّه بینى است که از دیدگان مخفى است؟! آیا میکرب ها را خدا محشور مى فرماید و مورد عذاب و مؤاخذه قرار مى گیرند؟ آیا آنها هستند که با انسان ها و در ردیف آنها در جهنّم ریخته مى شوند؟ آیا میکرب ها هستند که در مکّه به حضور رسول الله رسیده و ایمان آوردند، و گفتارشان را خدا در قرآن حکایت فرمود؛ و محلّ نزولشان در مکّه اینک معیّن است، و به نام مسجد الجنّ- قریب مسجد الحرام در شارع مسجد الحرام- نامیده شده است و مستحبّ است حاجیان در آن مسجد بروند و دو رکعت نماز گزارند؟!...
این افرادى که تفسیر مى نویسند و به منطق قرآن آشنائى ندارند، و مى خواهند طبق علوم و مدرکات خودشان قرآن را پیاده کنند، سر از این مطالب در مى آورند که میکرب را شیطان مى گویند، و قصص قرآن را تمثیل و در حقیقت خیال بافى و افسانه ارائه مى دهند؛ و حاشا من کلامه العالى که خودش فرمود: إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ* وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ که تا این حدّ به مطالب کوتاه و تخیّلات وهمیّه سقوط کند.» (نور ملکوت قرآن ج ۲ ص ۳۷۱ تا ۳۷۳)