ادامه مطلب قبل... 🔻حتی اگر روم باستان در این زمینه کار کرده باشد، قابل انکار نیست؛ اما قرآن بالاستقلال ادبیات و فرهنگی خاص در معرفی نفس دارد و کسی را نمی‌رسد که علوم را مستند به فرهنگی خاص یا مکانی خاص یا زمانی خاص بکند، بلوغ ادبیات عرب در زمان جاهلیت بود؛ ولی الان برای شناختن معارف قرآنی، ادبیات عرب را می‌خوانند و نمی‌گویند که این علم، علم جاهلی است. علم وقتی شد، مورد نیاز است. در حکمت و معرفت اگر زمانی در روم، افرادی کار می‌کردند، این نباید سبب طرد علم بشود. 🔸ما هستیم و یافتن حقیقت علم‌ النفس در لایه به لایه و آیه به آیۀ قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت. او که فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» ( مكارم الأخلاق، ص 8.) یعنی قبلی‌ها در مکارم اخلاق حرف داشته‌اند و من برای تتمیم آمده‌ام. این، احترام به انبیاء سلف و آورندگان علوم در بخش اخلاق است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ”. ادامه دارد... ‌