🔻 صبغه‌ی اخلاقی، ریاضتی، معنوی و اُنس، در سفر عمره و مخصوصاً حج، کاملاً مشهود است. از وقت إحرام گرفته تا استفاده از فقط دو حُلّه، تا بقیه‌ی اعمال اینچنین است. 🔸 این اعمال، پُر از درس و نگرش معنوی و ارتباط و اتصال با عالم غیب است. همین رمی جمرات که در حج صورت می‌گیرد، ظاهرش پرتاب کردن سنگ است؛ ولی پُر از درس است؛ یعنی طرد شیطان، قوّت باطنی می‌خواهد؛ یعنی وقتی سنگ به عنوان ابزاری برای طرد شیطان در این دست آمد باید اینقدر پشتوانه باطنی داشته باشد که وقتی این را پرتاب کرد، واقعاً شیطان را دور کند. 🔹 همان کاری که حضرت ابراهیم علیه السلام کردند و این، کار بسیار عمیق و سختی است. حالا از حضرت موسی (علیه السلام) نقل شده است که یک وقتی خواستند با عصا به شیطان بزنند، شیطان گفت که «یا موسی إنی لا أخشی العصاء إنی أخشی قلباً فیه الصفا». یعنی ای موسی من از عصا نمی ترسم من از قلبی که در آن صفا باشد می ترسم؛ 🔸 البته سنگ‌هایی که «حضرت ابراهیم» علیه السلام به طرف شیطان پرت می‌کردند، شیطان را طرد می‌کرد. این، یک بخشِ حج است، آن هم نه یک بار، نه دو بار بلکه سه بار به طرف او سنگ پرتاب می‌کنند. این، یک آثار عمومی دارد. 🔹 وقتی همه‌ی مسلمان‌ها جمع می‌شوند، ظاهراً و باطناً خیلی کار پربرکتی خواهد بود که این‌طور نماد شیطان را بکوبند؛ ولی راه بی‌پایان است، خیلی عمق دارد. کجا است آن کسی که پرتابش، آنقدر پشتوانه داشته باشد که موجودات ناریه را هم طرد و مجروح و دور کند. 🔸 سنگ زدن به شیطان در حج جریان عجیبی است، کلا سفر حج سفر جالبی است. چه عمره‌ی آن و چه حج واجب و نحوه‌ی طواف دُور خانه‌ی خدا و ... همه، روی حساب و کتاب و دقت است و باطن دارد. حوائجی که برآورده نمی‌شد و بابت آن، دعا زیاد می‌شد و نتیجه گرفته نمی‌شد، اینگونه حوائج را، برای سفر حج و برای آن فصل می‌گذاشتند؛ 🔹 البته شرایط دیگری هم داشته مثل کنار کعبه رفتن و پرده خانه خدا را گرفتن و اقرار به گناه کردن و توبه کردن، اقرار کردن، التماس کردن که رعایت اینها بی‌نتیجه نبوده است. کد 6125‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌