🔻 دولت باید یک جوایزی را تعیین می‌کرد؛ مثلاً هر خانواده‌ای که همه اعضایش خطبه غدیر را حفظ کنند، به قید قرعه، یک خانه به آن‌ خانواده بدهد، آن وقت [خطبه غدیر را] حفظ می‌کردند و یک دفعه ماندگار می‌شد. 🔸 آل ابی طالب یک سنت‌هایی بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام داشتند: فرزندان حضرت، بنی الحسن و بنی الحسین، در یک جهاتی اتفاق داشتند و در یک جهاتی هم اختلاف، جهت اتفاقشون، در ولایت و یک سری همین امور بوده است، خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) را همه (صغیر و کبیرشان) حفظ می‌کردند، همچنین خطبه غدیر را و خُطَبی را که اهل بیت (علیهم السلام) در کربلا خواندند. 🔹 علت اینکه کتاب حافظ در طول تاریخ، با ادبیات فارسی بیگانه نیست، [این است که] خودش ادبیات را نگه داشته است؛ کلماتی که حافظ به کار برده است شاید الآن هفت هشت کلمه‌اش از ذهن دور باشد، ولی بقیه‌اش تر و تازه است؛ یعنی این اصطلاحات، آن زمان هم بوده است، از بس که نسل به نسل تکرار شده است، این اصطلاحات هنوز هم هست. 🔸 اگر خُطَب هم حفظ و تکرار می‌شد، همین طور می‌شد؛ [ولی] الان یک خطبه‌ای مثل خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها حتی در ادبیات عرب، خیلی بیگانه است و برای فهم خیلی از کلماتش عرب‌ها باید بروند [به کتاب لغت] مراجعه کنند، در حالی که آن وقت این طور نبوده است؛ علتش این است که تاریخ به تاریخ، نسل به نسل تغییر می‌کند. 🔹 مردم اگر یک خطبه‌ی این طوری را تر و تازه نگه دارند، کلمات و اصطلاحات، اصطلاحاتی است که همه آشنا هستند. فرهنگ اصطلاحات را در طول تاریخ، یک سری اموری بیان می‌کند که می‌شود برای نسل‌های بعد، به آن جهت داد تا این اصطلاحات بماند. 🔸 قرآن الان همین طور است کسی که می‌خواست با قرآن ارتباط داشته باشد، خیلی زود [با قرآن] آشنا می‌شود، حتی بعضی‌ها فکر می‌کنند که لحن قرآن، - فرض کنید که - ساده‌تر از خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ در حالی که این چیزها را و نسل‌ها هستند که ساده یا سختش می‌کنند. 🔹 آن زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها در مدینه این خطبه را خواندند، یک کلمه‌اش برای کسی نامفهوم نبود و اصلاً خلاف حکمت است که کسی کلمات پیچیده بیاورد، منتهی آن فرهنگ، در طول تاریخ، لِه شد و نسل‌های بعد آمدند و کلمات را تغییر دادند. و این خلط شدن فرهنگ‌ها، زیاد اتفاق می‌افتد. کد ۴۵۷ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌