🔘سلوک در دین، با حرکت جمعی و کاروانی طراحی شده است.🔺 ⬅️دین با همه‌ی اجزائش قرار است انسان را از فرد گرایی و من محدود، که تن‌گرایی مذموم و موهوم است، خارج کند تا انسان من حقیقی و توسعه یافته‌ی خودش را در منظر اجتماعی و حرکت کاروانی با امامت ولی الهی به سوی خدا تعریف کند. تمام دستورات دین، مؤید و مؤلد این حرکت کاروانی است. ✨نماز های واجب یومیه، اساسش به صورت جماعت تعبیه شده است که حرکتی کاروانی به سوی خداست. ✨روزه‌ی واجب برای تمام امت در زمان واحد، یعنی ماه مبارک رمضان قرار گرفته است تا تمام جامعه با یک روح معنوی جمعی، یک ماه روزه بگیرند. ✨حج واجب، یک حرکت کاروانی است که در آن تمام سالکان کوی دوست در زمان واحد و مکان واحد، برای ادای این فریضه‌ی واجب جمع می‌شوند. ✨جریان عاشورا نیز یک حرکت کاروانی است که بر اساس الگوی کامل جمعی به پیش می‌رود. طراحی حرکت از ابتدا به صورت یک کاروان است؛ چه آن‌جایی که امام حسین «علیه السلام» حرکت خود را از مدینه به سمت مکه آغاز می‌کند و چه آنجایی که کربلا تعیین می‌نماید. در تمام مراحل این مسیر، حرکت به صورت کاروانی صورت می‌پذیرد. در این کاروان، مردان و زنان و کودکان، همه با هم در یک حالت و در یک مسیر، حرکت می‌کنند؛ گویی یک امت با تمام نظام ارتباطی خود در حال حرکت است. 👈🏼ثمره این حرکت کاروانی این است که اگر کسی بخواهد با جریان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» ارتباط برقرار کند، ارتباط او، ارتباط با یک کاروان و ارتباط با یک جمع خواهد بود که این جمع مبتنی بر نظام اصیل خانواده با تمام اشکال خانوادگی در یک شکل منسجم شکل گرفته که پایه‌های تمدنی و تمدن‌ساز آن حتی در جزئیات بر اصول فطری مبتنی است و فقط یک جمع مردانه‌ی جنگی نیست، بلکه صحنه ای از یک نبرد حق و باطل در تمام جلوه های ممکن را لزوم حضور جلوه‌های خانوادگی در این نبرد را روشن می‌کند. ✅ 🔗از آن جایی که عاشورا یک حرکت کاروانی بوده، بقای این حرکت نیز به صورت کاروانی است. در این صورت، هرکس می‌تواند به اقتضای خودش، الگوی خود را در این کاروان بیابد و حرکتش را با او آغاز نموده و کاروان را همراهی کند. 📜برشی از کتاب 📌اثر استاد حجت الاسلام عابدینی _🔸🔹_ ‏📱@Nashremaaref_official