⚫️ فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيم « تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»؛ در مرتبه الف شهر، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ»، تبدیل می شود به مِنْ كُلِّ أَمْرٍ. این همان سرّی است که بیان شد ذاتِ امر در آیه اوّل مبارکه اول «إِنَّا أَنْزَلْناهُ»، در نقطه وحدت است؛ و در این آیه مبارکه یعنی : « تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» در نقطه ی کثرت می باشد. ✔️ حضرت هُوَ اللَّهُ أَحَدی که وجود و هستی و قائمیّت به اوست،‌ یعنی ذاتِ واحدی که همه وجود و مطلق الوجود و وجود مطلق است، همان ذاتِ امری است که در آیه اوّل در نقطه وحدت و در این آیه مبارکه در نقطه ی کثرت می باشد. یعنی در «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» در قطب وحدت می باشد و در «مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»، در قطب کثرت است. آنجا در وحدانیّت وحدت است که می شود «إِنَّا أَنْزَلْناهُ»، و در اینجا در کوثر الکثرة است که می شود «مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»؛ یعنی همه امر در اینجا نازل شده و همه امر، عام است از «الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ». به عبارت دیگر، « مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»، شامل همه این حقایق می شود. شامل « الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» می شود که این « الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» در « أَلْفِ شَهْرٍ» است که تنزّل یافته است. ☑️ «فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيم‏ » (۱). ➖ یعنی كُلُّ أَمْرٍ حَكيم ، فيها يُفْرَقُ. به عبارت دیگر سرّ‌ تکثّر در «الْمَلائِكَة الَّذِينَ يَمْلِكُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام» (۲) است؛ سرّ حمل و تکثّر، علم آل محمّد علیهم السلام می باشد. حَمَله ی علم و امر، ألفِ شَهر و المؤمنون اند که خود در آئینه ی لیلةالقدر مشکاتند و نزول لیلةالقدر می باشند؛ و لیلة‌القدر «هي أم المؤمنين» (۳) است. 📜 ا=┅═✧منابع✧═┅=ا (۱).«حم * وَ الْكِتابِ الْمُبينِ * إِنَّا أَنْزَلْناه في لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرينَ * فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ» سوره مبارکه دخان آيات ۱ تا ۴ (۲). تفسیر فرات الکوفی، ص۵۸۱/ بحارالأنوار ج ۲۵ ص ۹۷ (۳).تفسيرفرات الکوفی ص ۵۸۱ 🌸🍃🌸