یکی از اَسماء و صفات الهی این است که:
"هُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ" (انعام/۱۵)
سعی کن که مَظهرِ این مقام باشی تا تَشَبُّه به حقّ جَلّ و اعَلَی پیدا کنی. که لذّت اِحتماء (= پرهیز، خویشتنداری) و این حال، به مراتب از لذّت اَکل و شُربِ حیوانی برتر و بالاتر است.
اگر لذّتِ ترک لذّت بدانی،
دگر لذتِ نَفْس، لذت نخوانی.
از شکم پروران سرمشق مگیر، بلکه: "ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ" (حجر/۴)
و چون کمتر خوری، کمتر خوابی و مُتَخلِّق به این خُلقِ الهی گردی که: "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" (آیةالکرسی)
و به ملائکه تَشَبُّه پیدا کنی
"طَعَامهُم التَّسبيح وَ شَرابَهُم التَّهليل" چنانکه از اهل بیت(ع) مأثور است؛
و ملائکه گفتند:
"نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَک"
(بقره/۳۱)
و تعبیرِ تسبیح به طعام، و تقدیس به شراب برای این است که تسبیح، تَنزیهِ ذات، و تقدیس، تنزیهِ صفات است. که اوّلی با طعام، و دومی با شراب مناسب است. (
#نکته ۴۴۳)
✍ علامه حسن زاده آملی
📚 منبع: هزار و یک نکته
╭━━⊰❀🌹🌹🌹❀⊱━━╮
🆔 لینک کانال تسنیم 👇
https://eitaa.com/joinchat/337510455C02b545fd7e
╰━━⊰❀🌹🌹🌹❀⊱━━╯