یکی از اَسماء و صفات الهی این است که: "هُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ" (انعام/۱۵) سعی کن که مَظهرِ این مقام باشی تا تَشَبُّه به حقّ جَلّ و اعَلَی پیدا کنی. که لذّت اِحتماء (= پرهیز، خویشتن‌‌داری) و این حال، به مراتب از لذّت اَکل و شُربِ حیوانی برتر و بالاتر است. اگر لذّتِ ترک لذّت بدانی، دگر لذتِ نَفْس، لذت نخوانی. از شکم‌‌ پروران سرمشق مگیر، بلکه: "ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ" (حجر/۴) و چون کمتر خوری، کمتر خوابی و مُتَخلِّق به این خُلقِ الهی گردی که: "لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ" (آیةالکرسی) و به ملائکه تَشَبُّه پیدا کنی "طَعَامهُم التَّسبيح وَ شَرابَهُم التَّهليل" چنانکه از اهل بیت(ع) مأثور است؛ و ملائکه گفتند: "نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَک" (بقره/۳۱) و تعبیرِ تسبیح به طعام، و تقدیس به شراب برای این است که تسبیح، تَنزیهِ ذات، و تقدیس، تنزیهِ صفات است. که اوّلی با طعام، و دومی با شراب مناسب است. ( ۴۴۳) ✍ علامه حسن زاده آملی 📚 منبع: هزار و یک نکته ╭━━⊰❀🌹🌹🌹❀⊱━━╮ 🆔 لینک کانال تسنیم 👇 https://eitaa.com/joinchat/337510455C02b545fd7e ╰━━⊰❀🌹🌹🌹❀⊱━━╯