. ◾️خلاصه بحث جلسه چهارم کارگاه نوحه ✔️آشنایی با قالب «واحد» و انواع آن ✔️نکاتی درباره اجرای قالب واحد ۱. قالب «واحد» قالبی است که مستمع به حالت ایستاده سینه می‌زند و با آن همراه می‌شود و بخش قابل‌توجهی از هر مراسم را به خود اختصاص می‌دهد. ۲. «واحد» قالبی است که ذاتاً انواعی دارد. انواع واحد از منظر ریتم عبارتند از: الف) واحد کند/ سنگین: ریتم کند، با مضامین مرثیه یا تلفیق مرثیه و عاطفه ب) واحد میانی/ نُص(در مناطق عرب‌زبان): بین ریتم واحد کند و تند، معمولاً با مضامین عاطفی و بعضاً مرثیه ج) واحد تند: ریتم تند، با مضامین حماسی، یا تلفیق عاطفه و حماسه با بیان شورانگیز و هیجان‌آور ۳. انواع قالب‌ها از نظر محوریت شعر و ملودی: الف) اثر شعرمحور: روی یک قالب شعری مثل غزل، قصیده، ترکیب‌بند، مثنوی و... آهنگ ساده‌ای قرار می‌گیرد. ب) اثر ملودی‌محور: شعر روی ملودی سوار می‌شود ۴. در اجرای آثار ملودی‌محور در یک مراسم، افراط نکنیم و از ظرفیت آثار شعرمحور نیز بهره ببریم؛ مستمع از تنوع آهنگینِ بیش از حد، خسته می‌شود؛ بپذیریم که درصد بالایی از مستمعین در هر هیئتی مخاطب عام هستند؛ فقط نگاه به حلقۀ جلوی منبر نکنیم. ۵. هر واحد باید بر اساس مضمون و درون‌مایه‌ای که دارد درست در جای خود استفاده شود؛ این اشتباه معمولاً در واحدهایی که مضامین عاطفی یا حماسی دارند رخ می‌دهد. گاهی نوحه عاطفه‌ای‌ست اما به‌همراه خود، عبارات و مضامین شورانگیز و حماسی نیز دارد؛ آن را می‌شود با ریتم تند خواند. اما واحدی که صرفاً مضامین عاطفی دارد، نباید با ریتم تند خوانده شود؛ حتی اگر شور و حرارت بیشتری را به جلسه بدهد، از نظر فنی، ریتم و محتوا باهم تناسب ندارند. بلکه باید در قالب واحد میانی (واحد نُص) اجرا شود. .