⁉️ ⁉️ « اهل تفکر » ♦️شبهه روحانیون همیشه روی منبر میگویند اهل تفکر باشيم! در صورتی که هیچ مبنا و دلیل دینی ندارند. و هرکسی عقلا میداند باید قبل از هر کاری فکر کند. 🔹پاسخ: اتفاقاً يکي از اصول تعليمات قرآن کريم دعوت به تفکر و تدبر است. انسان متفکر از راه مشخصي مجهول خود را معلوم مي‌کند. یعني در گام نخست، مطلوب خود را بررسي مي‌کند و مي‌بيند براي او مجهول است. سپس سراغ مقدماتش مي‌رود و آن ها را از نظر ماده و صورت تنظيم مي‌کند و از راه مقدمات تنظيم شده به مقصد مي‌رسد. پس تفکر عبارت است از سير دروني يا حرکت از مقدمات به نتيجه و از معلوم به مجهول و اساس تفکر علم است. به همين جهت مي‌گويند امر به چيزي امر به مقدمه آن نيز هست. پس با دعوت به تفکر به سرمايه تفکر، يعني کسب معلومات صحيح نيز امر شده است. 🔹 تفکر از ديدگاه قرآن: قرآن کريم موضوعات تفکر را مبهم نگذاشته، بلکه انسان ها را از دو راه به تفکر و انديشيدن فرا مي‌خواند. 1️⃣با ذکر تفکر و تعقل :"إنّ في خَلقِ السَّمواتِ وَ الارضِ وَ اختِلافِ اللَّيلِِ و النَّهارِ و الفُلکِ الَّتي تَجري فِي البَحرِ." در ادامه مي‌فرمايد: در همه اين ها آيات و نشانه‌هايي از حکمت وجود دارد؛ البته براي کساني که تعقل کنند:"لَاياتٍ لقومٍ يَعقِلون" اگر انسان أندکي در عالم طبيعت تدبر نمايد، خواهد فهميد که اجزاي عالم مجموعا يک واحدي را به وجود آورده‌اند. بين اجزاي هر مجموعه‌اي ممکن است ارتباط و وحدت و هماهنگي باشد. ممکن هم است نباشد. به عنوان مثال گله گوسفند مجموعه‌اي است که بين اجزايش هماهنگي وجود ندارد، در حالي که ساختمان هر کدام از آن ها که از ميلياردها سلول زنده تشکيل شده، مجموعه‌اي است که روح و حيات ابدي دارد. 2️⃣بدون ذکر تعقل و تفکر: گاهي در يک آيه از عنوان تفکر و تعقل سخني به ميان نمي‌آيد، ولي در آن برهان عقلي و فکري مطرح مي‌شود و خود استدلال تشويق به تفکر است. بنابراين لازم نيست از عبارت :"اِنَّ في ذلِکَ لَاياتٍ لِقَومٍ يَتفَکَّرون" استفاده شود. (قطعاً در اين [امر] براى مردمى كه می‌انديشند، نشانه‏‌هايى است.) 🔹تفکر در روايات : روايات هم مانند قرآن از دو راه جامعه بشري را دعوت به تفکر مي‌کنند؛ هم در خود روايات عنوان تفکر و تعقل مطرح مي‌شود: " تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‏ عِبَادَةِ سَنَة" گاهي نيز معارف برهاني در روايات ارائه مي‌شود که ادراک آن بدون تفکر و تعقل ممکن نيست. 📗: نوري، مستدرك الوسائل و مستنبط المسايل، ج11، ص183، مؤسسه آل البيت، قم، 1408ه ق. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• نداءالاسلام 🔸 @masjed_emam_reza 🔸