🍂سلسله مباحث: شماره 47 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠رفتار ویژه طبقات ثروتمند و مترف💠 🔘 فاصله گرفتن از حد توده مردم و قرار گرفتن در صف اشراف و مترفین، برای طلبه و رسالت طلبگی بسیار زیان‏بخش است. رفتار ویژه طبقات مرفه و ثروتمند از قبیل تهیه كالاهای گران‏بها، ترتیب مجالس مهمانی پرخرج، پذیرایی‏های سنگین و سفره‏های رنگین، شركت در مجالس خاص ثروتمندان و مترفان ، استفاده از وسایل نقلیه گران‏قیمت، همراه داشتن مقدار زیادی پول و نمایاندن آن، مصرف فراون مواد مصرفی، مدگرایی، تغییر مكرر دكوراسیون، احترام ویژه به ثروتمندان و ... با زی طلبگی سازگار نیست. این رفتارها علاوه بر این‏كه نشان دنیاجویی و ناساز با توصیه به قناعت است، روحانیت را متهم به دنیاگرایی و زهدنمایی می‏كند، موجب برآوردن آه سرد حسرت از نهاد مستمندان و تهی‏دستان می‏گردد و با اصل اخلاقی انصاف در تضاد است. استفاده طلبه از اسباب متعارف میان توده مردم و همراهی اقتصادی با سطح متوسط مردم، برای شأن صنفی‏اش بسیار لازم و حیاتی است. روحانی نباید مدت زمانی را كه منتظر تاكسی یا وسایل نقلیه عمومی می‏شود اتلاف عمر و تضییع وقت به شمار آورد. كمترین فایده این انتظار، پیوند او با توده مردم و جلوه مردمی روحانیت است كه چه بسا اثر نهایی آن در ایفای رسالت حوزوی، از ساعت‏ها سخنرانی و ده‏ها مقاله بیشتر باشد. 🌱 زمانی كه می‏خواستند برای آیه اللّه‏ مشكینی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهر قم وسیله نقلیه‏ای تهیه كنند، ایشان پرسیده بود: ماشینی كه متوسط مردم می‏توانند سوار شوند چیست؟ در آن زمان سواری پیكان اتومبیل رایجی بود كه توده مردم از آن استفاده می‏كردند. ایشان فرموده بود: من وسیله‏ای بالاتر از این نمی‏توانم سوار شوم. وقتی سخن از توده مردم می‏رود، مراد ما جمعیت هشتاد درصدی متوسط مردم است كه در تنظیم حیات خود از اسباب ویژه مترفین محروم‏اند؛ اما زندگی تنگ و پرفشاری نیز ندارند. در مقابل این گروه، دو جمعیت ده درصدی دیگر قرار گرفته‏اند. گروه اول، شامل ثروتمندان و اشراف است كه از امكانات مادی فراوان برخوردارند و احساس محدودیت كمی دارند و گروه دوم، مستمندان و تهی‏دستان كه در تأمین ضروریات زندگی خویش درمانده و پایین‏تر از تراز عمومی به سر می‏برند. 🔘اهمیت این موضوع از تأكیدهای فراوان عالمان ربانی بیشتر نمایان می‏شود. امام خمینی رحمه‏الله و رهبر معظم انقلاب آیه‏اللّه‏ خامنه‏ای بارها روحانیت را به پرهیز از اسارت زخارف دنیوی توصیه كرده‏اند: من اكثر موفقیت‏های روحانیت و نفوذ آنان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد آنان می‏دانم. و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود، كه باید بیشتر از گذشته به آن پرداخت. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست (صحیفه امام، ج 21، ص 99). 🌱 آنهایی كه منشأ آثار بزرگ بودند، در زندگی ساده زندگی كردند ... . ما اوایلی كه آمدیم قم، ... شخص اول قم در جهت زهد و تقوا و اینها مرحوم آشیخ ابوالقاسم قمی، مرحوم آشیخ مهدی و عده دیگری، و شخص نافذ آن‏جا و متقی، مرحوم آمیرزا سید محمد برقعی و مرحوم آمیرزا محمد ارباب؛ همه اینها را من منزل‏های‏شان رفتم. آن‏كه ریاست صوری مردم را داشت و ریاست معنوی هم داشت، با آن‏كه زاهد بود، در زندگی مشابه بودند. مرحوم آشیخ ابوالقاسم؛ من گمان ندارم هیچ طلبه‏ای مثل او بود، زندگی‏اش یك زندگی‏ای بود كه مثل سایر طلبه‏ها، اگر كمتر نبود، بهتر نبود، كمتر هم بود. مرحوم آمیرزا محمد ارباب كه من رفتم مكرر منزل‏شان، یك منزلی داشت دوسه تا اتاق داشت، خیلی ساده، بسیار ساده. مرحوم آشیخ مهدی همین‏طور، سایرین هم همین‏طور. وقتی انسان در آن محیط واقع می‏شد كه اینها را می‏دید، همین دیدن اینها و وضع زندگی آنها برای انسان ... درس بود (همان، ج 19، ص 251ـ252). 📍برای جستجوی مطالب مرتبط می توانید از هشتگ #️⃣ (رنگهای آبی در متن استفاده نمایید)📍 ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir