🔺متوسط در کشور ۱۱.۵ است علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: 🔹متوسط معدل دانش‌آموزان در کشور ۱۱.۵ بوده که در نوع خود فاجعه است، باید کاهش معدل دانش‌آموزان در کشور ریشه‌یابی شود چون باید مشخص شود که ایراد از دانش‌آموزان است یا معلمان؟!/ مهر پ.ن:: جناب نوری ایراد نه از معلم است نه دانش آموز ؛ایراد از سیستمی است که شان استاد را زیر پا می نهد و آن جایگاهی را که در خور زحمات وتلاش اوست از وی دریغ می دارد،معلم در کلاس تمام تلاش خودرا می کند تا دانش آموز بیاموزد اما دانش آموز  غره از نگاه جامعه ای که جایگاه معلم را آن گونه که باید ،نمی بیند نمی تواند تمرکز خود را بر درس این معلم بگذارد(وقتی نگاه پدر پزشک،تاجر ،کارخانه دار ،کشاورز ویا کارگر او به معلم نگاه مطلوبی نیست) وقتی مدارس را طبقاتی نموده اید و ملاک ارزیابی معلم پذیرش در مدارس تیزهوشان،نمونه ،شاهد ،هیئت امنایی و هزار عنوان چشمگیر است، معلم مجبور است نمره بدهد که دانش آموزش از قافله ی این طبقات عقب نیفتد. وقتی آموزش  تستی(ویژه  کنکور) مقدم بر یادگیری و آموزش تشریحی است مشخص است دانش آموز وقت خود را صرف فراگیری دروس مدرسه نمی کند تمام هم وغمش را بر مؤسساتی می گذارد که به او در آموزش شیوه های تستی و گرفتن رتبه ی کنکور موثرترند،پس او باوجودی که دروس را در کنکور صد زده اما فحوای کلام را نیاموخته! وقتی دانش آموز چندین مهارت در موسیقی ،زبان و ورزش و.... بلد است، طبیعی است خودش را گاهی از معلم بهتر بداند ونشستن در کلاس وآموزش برای دشوار باشد چون خودش را در حد همان معلم می داند .(برخی موسسات از این دانش آموزان برای آموزش بهره می‌برند برای کمتر هزینه کردن واین می شود نتیجه که دانش آموز خودرا استاد می بیند و از یادگیری طفره می رود!) آموزش مجازی موجب رشد بادکنکی معدل و نمرات دانش آموزان به طریقی شدکه با واقعیت موجود هیچ تطابقی ندارد و شوربختانه در سنجش های حضوری مشخص می گرددکه فاصله بین واقعیت سواد ونمره دانش آموز با آنچه در فضای مجازی کسب کرده اند فراتر از ماه تا زمین است. وقتی سیستم تعلیم و تربیت کشوری تکیه بر محفوظات دارد و مهارت محوری در آن کمتر دیده می شود، شکی نیست که مجازی شدن آموزش، مغزها را به سمت راحت طلبی و گریز از چنین یادگیری هایی سوق می دهد. مهاجرت خرد و تفکر از آموزش با بروز کرونا ، به شدت تقویت شد و جمعیت بالایی از دانش آموزان در این آب گل آلود با راحت طلبی مطلق در صدد صید بهترین نمرات از راه های گوناگون به جز همت فردی و مطالعه محوری برآمدند و بدان دست یافتند. البته فقدان پلتفرمی نوین و بدون ایراد و عدم ارتباط نرم افزاری با کشورهای مترقی و خودبینی های غیرعلمی نیز کمک کرد تا آن که آموزش در دست اندازی پر از گل و لای گرفتار شود. در تمام مقاطع تحصیلی ، افت شاخص های تعلیم و تربیت مشهود است. انباشت افت یادگیری از گذشته بر اساس سنجش ‏های بزرگ مقیاس دوره‏ای تیمز و پرلز (به ویژه تیمز 2019 و پرلز 2016) رشد روانی-اجتماعی ضعیف کودکان خردسال و  کاهش سلامت روانی کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف و آسیب‏ پذیری بیشتر کودکان خردسال به سبب عدم شکل‏ گیری مهارت های اساسی، افت یادگیری، فقر محیطی و به خطر افتادن سلامت و سرمایۀ مغزی (Brain Capital) کودکان و نوجوانان وجود جمعیت گستردۀ دانش ‏آموزان نابرخوردار و محروم در سطح کشور و عدم دسترسی آنها به آموزش مجازی و آسیب‏ پذیری بیشتر دانش ‏آموزان دارای ناتوانی و دانش ‏آموزان دختر فقدان زیرساخت‏ های فن آوری لازم برای تمامی مناطق جغرافیایی کشور به منظور پشتیبانی از دسترسی دانش ‏آموزان به اینترنت و آموزش های مجازی به منظور کاهش افت و شکاف ‏های یادگیری بر اساس تحلیل اقتصاد‏دانان حوزۀ آموزش و پرورش در سطح جهان، هر سه ماه تعطیلی مدارس در بحران کرونا موجب کاهش 5 / 1 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها در نیم قرن آتی خواهد شد. فقدان سامانه‏ های مدیریت یادگیری نامتقارن، که مطالعات این نوع سامانه‏ های مدیریت یادگیری در مدارس را اثربخش ‏تر از سامانه‏ های دیگر نشان داده ‏اند . کاهش زمان آموزش  که در حال حاضر کشور ما از میان حدود 80 کشور شرکت کننده در مطالعات تیمز و پرلز از کمترین زمان آموزش برخوردار است و در بحران کرونا این زمان آموزش به سبب تعطیلی آموزش حضوری، وضع وخیمی پیدا کرده است عدم مهارت و آمادگی معلمان برای تدریس اثربخش در محیط مجازی و برخط افزایش نابرابری ‏ها و شکاف‏های یادگیری در بین دانش ‏آموزان فقدان دانش، مهارت و تخصص والدین برای آموزش اثربخش و کاهش افت یادگیری دانش ‏آموزان ترک تحصیل گستردۀ دانش ‏آموزان به سبب افت یادگیری و پیامدهای منفی اقتصادی خانواده‏ های محروم. 📡 ندای زرند در 👇 rubika.ir/nedayezarand 📡 ندای زرند در 👇 etaa.com/p_Nedayezarand