فَلَمَّا قَضى‌ مُوسَى الْأَجَلَ وَ سارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِنْ جانِبِ الطُّورِ ناراً قالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ ناراً لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْها بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ «29» القصص پس چون ، مدّت (قرارداد خود با شعيب) را به پايان رساند و با رهسپار گرديد، از سوى (كوه) آتشى را ديد. به خانواده‌اش گفت: (همين جا) بمانيد، همانا من آتشى ديده‌ام، (مى‌روم تا) شايد از آن خبرى بيابم يا مقدارى آتش برايتان بياورم تا (با آن) گرم شويد. 👇👇👇👇👇 ، جلد 7 - صفحه 49 نکته ها: «آنَسْتُ»، به معناى مشاهده كردنى است كه در آن و باشد. «جَذْوَةٍ» به معناى قطعه و كلمه‌ى‌ «تَصْطَلُونَ» از ريشه «صلى» به معناى گرم شدن با آتش است. تمام خطاب‌هاى به ، با ضمير جمع آمده است. «امْكُثُوا- آتِيكُمْ‌- لَعَلَّكُمْ‌- تَصْطَلُونَ» شايد به خاطر آن كه حضرت در آن ده سالى كه با همسرش زندگى مى‌كرده، صاحب يا فرزندانى شده است. از جملات‌ «سارَ بِأَهْلِهِ»، «آتِيكُمْ مِنْها بِخَبَرٍ» و «لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» در اين آيه و از جمله‌ى‌ «أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدىً» در آيه‌ى 10 سوره‌ى طه استفاده مى‌شود كه حضرت موسى در شب حركت كرده است، شبى سرد و ظلمانى كه در اين ميان راه را نيز گم كرده بود. پیام ها 1- ، به شرط و قرارداد خود، است. «قَضى‌ مُوسَى الْأَجَلَ» 2- و فرزند نبايد مانع حركت، و انجام شوند، چنانكه مرد هم نبايد آنها را رها كند، بلكه بايد در كنار و همراه يكديگر باشند. «سارَ بِأَهْلِهِ» 3- در جايى‌كه خاطر نداريم، خانواده خود را نبريم. «امْكُثُوا» ديدن آتش، به قرينه جمله‌ى‌ «إِنِّي آنَسْتُ ناراً»، مخصوص حضرت موسى بوده و براى آن حضرت مبهم بوده است، لذا از خانواده‌اش خواست كه در همانجا منتظر بمانند تا خود تنها به نزد آتش رود و برگردد. 4- هر كجا كه به تحقّق قول خود مطمئن نيستيم، وعده‌ى قطعى ندهيم. «لَعَلِّي آتِيكُمْ‌- لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» (كلمه‌ى «لعل» به معناى شايد است، يعنى شايد خبرى بياورم يا شايد قطعه آتشى براى گرم شدن بياورم.) 5- ، رفع نيازمندى‌هاى همسر وخانواده خود است. «لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» 6- براى رسيدن به عرفان، لازم نيست با زن و فرزند متاركه كنيم، بلكه مى‌توان بطور عادّى و و ساده كرد و به بالاترين درجات عرفان نيز رسيد. سارَ بِأَهْلِهِ‌ ... قالَ لِأَهْلِهِ‌ ... لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ‌ ( ای جامع برای سلوک إلی الله، برای همه ی آحاد جامعه ی بشری. در تمام زمینه های ، منطبق بر و که عالیترین جلوه ی آن در محمّدی صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و او صلوات اللّه علیهم أجمعین متجلّی شده است.) #@nehzat128_ir