💢برشی از جلسه سخنرانی آقای محمد علیان در سومین نشست \رونده به قله نزدیکیم در حسینیه هدایت
قصه پیشرفت ایران
رهبر معظم انقلاب امسال در دیدار با فرماندهان سپاه تعبیری به کار بردند که موجب شگفتی و تحیر برخیها شد؛ ایشان فرمودند: «
به قلّهها نزدیک شدهایم»؛ یعنی مسیر زیادی را پشت سر گذاشتهایم؛ حال دو سوال مطرح میشود: این مسیری که پشت سر گذاشتهایم چه بوده؟ و تا قلّه چقدر راه باقی مانده است؟
آقای محمد علیان، مسئول مؤسسه همپا (همیاران مردمی پیشرفت ایرانیان)، در نشست سوم پرونده«به قلّه نزدیکیم» در حسینیه هدایت، قلّه را همان«پیشرفت» نامیدند و در یک سخنرانی ۸۶ دقیقهای قصه «
راه طی شده» و «
مسیر پیش رو» تا قلّه را از سال ۱۲۷۰ تا کنون اینگونه روایت کردند:
🔹قصه«پیشرفت» ما از دعوا شروع شده است و ما تا امروز که به سمت قلّه حرکت میکنیم
سه دعوای جدی را پشت سر گذاشتیم.
🔸دعوای اول ما مربوط به بازه زمانی و نقطه زمانی خاصی است که حضرت آقا از آن به عنوان«نقطه شروع انقلاب اسلامی» یاد میکنند. رهبر انقلاب در نشست یکصدمین سالگرد مشروطه بر خلاف نظر یکی از ارائه دهندگان که میگوید نقطه شروع انقلاب اسلامی، کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ است، ایشان میفرمایند این استبداد دوم است و شروع انقلاب اسلامی از استبداد اول در سال ۱۲۷۰ است. چه اتفاقی در سال ۱۲۷۰ افتاد که رهبری نقطه شروع انقلاب اسلامی را آنجا میگذارد؟ ماجرای نهضت توتون و تنباکو.
ماجرای نهضت توتون و تنباکو چه بود؟ علمای آن عصر یک سلسله نامههایی به همدیگر میدادند که یک خط مشترک در بینشان بود و آن خط مشترک این است که «گویا ممالک اسلامی در حال تشبه به کفار هستند». چه اتفاقی افتاد که در حال تشبّه به کفار هستیم؟ در اواخر دوران صفویه، تمدن غرب با جریان مستشاران پرتغالی وارد ایران میشود و با نفوذ آنها چهار اتفاق وحشتناک از انتهای صفویه تا ۱۲۷۰ در ایران میافتد که چهار مرجعیت اجتماعی را از دست جریان دینی و حوزوی خارج می کند.
در دوران صفویه جریان دینی با محوریت مسجد پنج مرجعیت اجتماعی داشت؛ مسجد به عنوان محل عبادت، مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی، مسجد به عنوان پایگاه علمآموزی، مسجد به عنوان محور بازار و مسجد به عنوان پایگاه حکمرانی و اداره کشور.
تمدن غرب به تدریج و آرامآرام این مرجعیتها را از دست جریان دینی و مذهبی خارج کرد؛ با تاسیس بانک، بازوی اقتصادی حوزه را گرفتند، با تاسیس دارالفنونها جریان علمی را از حوزه خارج کردند، با راهاندازی جریان سجل و بعدها تاسیس ثبت احوال، پایگاه اجتماعی حوزه را گرفتند و در نهایت با تعطیل کردن فقه اجتماعی و فقهالسلطان در حوزه، مرجعیت حکمرانی و اداره کشور را از دست روحانیت خارج کردند؛ به همین جهت بود که جریان علما یعنی امثال میرزای شیرازی، مرحوم آقا نجفی اصفهانی و بقیه علمای آن عصر به این جمعبندی رسیدند که نهضت توتون و تنباکو را شکل بدهند زیرا فهمیدند اگر الان موشک را نزنند و آتش به پا نکنند دیگر چیزی باقی نمیماند.
🔸دعوای دوم، دعوای اخراج طاغوت است که از سال ۱۳۲۳ با بیانیه امام خمینی(ع) در سن ۳۵ سالگیشان آغاز شد؛ ایشان در آن بیانیه که با آیه «بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ ۖ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» شروع شده است در واقع فرمان نبرد برای اخراج طاغوت را صادر کردند و این دعوا تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت تا زمانی که ملت ایران با پیروزی انقلاب اسلامی طاغوت را اخراج کند.
تاکنون دو دعوا را پشت سر گذاشتهایم: دعوای اول، دعوای مقابله با نفوذ و دعوای دوم، دعوای اخراج طاغوت؛
🔸دعوای سوم که به مدت چهل سال از ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ به طول میانجامد، دعوای تثبیت است؛ فقط در سال اول انقلاب ۱۸ کودتا داریم، بیش از چهل گروهک ضد انقلاب فعال داریم، ۱۱ تحریم کمرشکن در سال ۱۳۵۸ بر ما تحمیل می شود، سپس ترورها را داریم، در سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی آغاز میشود و ۸ سال درگیر دفاع مقدس هستیم و غیره و غیره که این دعوا را هم به سلامت پشت سر میگذاریم.
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ وقتی انقلاب اسلامی به چهل سالگی میرسد، امام خامنهای دعوای چهارم را با صدور بیانیه گام دوم آغاز میکنند؛ ایشان در ابتدای بیانیه میفرمایند: اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بندهی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم.
🔸دعوای چهارم، دعوای ساخت آینده کشور است؛ نمیگوییم نفوذ نیست، اگر نفوذ هم هست به جهت عدم ساخت است، نمیگوییم اخراج طاغوت نیست که اگر هست به جهت جلوگیری از ساخت است.
ما در مسیر رسیدن به قلّه از سه مرحله پر فراز و نشیب عبور کردهایم و الان در مرحله نهایی، یعنی«ساخت آینده ایران» به سر میبریم.
🔻
#حسینیه_هدایت | اینجا انقلاب جریان دارد...
@hoseinie_hedayat