جهل به حکم و جهل به موضوع
مشهور در میان اصحاب این است که اگر کسی جاهل باشد به نجاست جهل حکمی مثل این که مثلاً نمیداند مرجع تقلیدش عرق جنب از حرام را نجس میداند و با این عرق نماز بخواند یا نمیداند مرجع تقلیدش تسبیحات اربعه را میگوید سه مرتبه باید خواند و این یکمرتبه بخواند فرمودهاند که نمازش را باید در وقت اعاده کند و در خارج وقت قضا کند و اما اگر جهل به موضوع باشد اعاده و قضا ندارد گرچه اعاده و قضا هم خوب است ، میدانسته که با لباس نجس نمیشود نماز خواند اما نمیدانسته لباسش نجس است بعد دید که لباسش نجس است فرمودهاند این جهل به موضوع ضرر به نماز نمیزند و نماز اعاده ندارد قضا هم ندارد این مشهور در میان اصحاب شده هم قدماء هم متأخرین که جهل به موضوع در اجزاء و شرایط نماز ضرر به نماز نمیزند و اما جهل به حکم در اجزاء و شرایط ضرر به نماز میزند و به قول مرحوم سید بطلت صلوته باید اعاده کند ، باید قضا کند.
آیت الله مظاهری حفظه الله