♦️ برنامه
#شاد، آموزش و پرورش و حقی که نادیده میگیرند.
✍🏻 ابراهیم قیصری، دبیر فیزیک استان بوشهر
آموزش و پرورش هفته گذشته دستورالعمل بازگشایی مدارس در سال جدید تحصیلی را ابلاغ کرد و در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز شیوع بیماری کرونا، دستورالعملهای بازگشایی و نحوه آموزش را به تمام مدارس کشور ابلاغ نمود.
پیشبینی میشود حداقل در فصل پاییز، وضعیت شیوع کرونا در بیشتر شهرستانها زرد و قرمز باشد، وضعیتی که بیشتر آموزش غیرحضوری و بر مدار نرمافزار شاد خواهد بود.
این نرمافزار که حدود پنجماه پیش توسط وزارت آموزش و پرورش ارائه شد، نتوانست محبوبیتی بین معلمان داشته باشد.
دلیل عدم استقبال معلمان از این نرمافزار یا هر برنامه دیگر که روی گوشی نصب شود این است که معتقدند گوشی موبایل وسیلهای شخصی است و نمیتوانند وسیله شخصی خود را که اطلاعات خانوادگی و حتی محرمانه در آن ذخیره کردهاند برای استفاده عمومی از آن بهره گیرند.
ناگفته نماند آموزش و پرورش با تأکید و سفارش فراوان سال گذشته تلاش کرد بسیاری از معلمان را متقاعد کند وارد شاد شوند و از این شبکه اجتماعی حتی به صورت حداقل یا نمادین استفاده کنند.
بسیاری از معلمان معتقدند که آموزش و پرورش قبل از ایجاد زیرساخت شاد، باید تبلت یا گوشی برای استفاده در کلاس درس در اختیارشان بگذارند. برخی از معلمان حتی گوشی هوشمند یا گوشی که گنجایش تبادل اطلاعات داشته باشد هم ندارند.
در حین آموزش دروس، اگر موبایل معلمی دچار مشکل شود آیا آموزش و پرورش میتواند گوشی جدید در اختیار معلم بگذارد؟! آیا معلم توانایی خرید گوشی موبایلی که حداقل قیمت آن ۵ یا ۶ میلیون تومان است دارد؟! به جرأت میگویم ۹۰ درصد معلمان با حقوق یک ماه یا دو ماه یا حتی سه ماه خود، بعد از کنار گذاشتن هزینههای زندگی روزمره، توان خرید گوشی موبایل را ندارند!
نجابت و فداکاری معلمان همیشه چاره گشای مشکلات و کمبودهای آموزش و پرورش بوده است. حال باید دید آیا معلمان از موبایل خود برای راهاندازی شاد و آموزش غیرحضوری استقبال خواهند کرد؟
راهکار نگارنده این است که برای تشویق معلمان در راستای استفاده بهینه از شبکه دانشآموزی شاد، آموزش و پرورش باید حداقل تسهیلات خرید گوشی هوشمند با تخفیف ویژه و اینترنت رایگان در اختیار معلمان بگذارد و حق ویژهای نیز در احکام کارگزینی معلمان برای آموزش غیرحضوری بگنجاند.
ناگفته نماند، خستگی استفاده از گوشی موبایل و ضعیف شدن چشم نیز از دیگر آسیبهای حضور زیاد در شبکههای اجتماعی برای معلمان است که کمتر به آن پرداخته میشود.
🆔
@Akhbar_farhangian