🔺 5 راهکار پیشنهادی به آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی/ از مدارس دو شیفته تا تبدیل وضعیت نیروهای حقالتدریس
🔹سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده از مدیران و معاونان برای جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی مدارس، گفت: در مرحله اول دولت باید وزارتخانهها و ادارات را در استانها و شهرستانها کوچک کند؛ نیروی انسانی بسیاری در آموزش وپرورش و در تشکیلات اداری استانها مشغول هستند و میتوان از این نیروها برای تدریس و حضور در کلاسهای درس استفاده کرد.
🔹 نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: بروکراسی در آموزش و پرورش زیاد است و حجم بخشنامهها بسیار؛ برخی از این بخشنامهها و کارها ضرورتی ندارند و باعث شده وظایف مدیران و مسئولان مدارس بیجهت افزایش یابد؛ حجم کارها بسیار شده و کندی انجام امور را به دنبال داشته است لذا کوچکسازی تشکیلات آموزش وپرورش و کاهش برخی امور غیرضروری یکی دیگر از راهکارهای لازم برای تامین نیروی انسانی در این وزارتخانه است.
🔹 وی بیان کرد: در سالهای گذشته مدارس دو شیفته بود اما با اجرای نظام 6-3-3 فقط شیفت صبح مدارس باقی ماند درحالی که با این اقدام تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس افزایش یافت و کار معلمان بیشتر شد همچنین کیفیت آموزشی کاهش پیدا کرد از سوی دیگر مسئله کمبود نیروی انسانی را باعث شد؛ در مدارس شیفت عصر در صورت کمبود نیروی انسانی از معلمان شیفت صبحی که مایل بودند استفاده میشد این موضوع به معلمان نیز از جهت کسب درآمد کمک میکرد.
🔹 میرزاده در پاسخ به اینکه آیا با دوشیفته شدن مدارس کیفیت آموزشی کاهش پیدا نمیکند، عنوان کرد: در بسیاری از کشورها تعدادی از دانشآموزان در صبح و بخشی دیگر عصرها از مدارس و امکانات آن استفاده میکنند در نتیجه تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس کمتر میشد و برخی از خانوادهها که صبحها مشکل داشتند میتوانسند از مدارس شیفت عصر استفاده کنند.
🔹 عضو فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به راهکار سوم آموزش وپرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی، توضیح داد: این وزارتخانه میتواند با تشویق نیروهایی که در شرف بازنشستگی هستند از بازنشستگی این نیروها جلوگیری کنند.
🔹 سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: بسیاری از نیروهای حقالتدریس افردی خلاق، نوآور و متخصص هستند بنابراین به تبدیل وضعیت این نیروها به استخدامی تا حدود زیادی میتواند مشکلات آموزش و پرورش را برای تامین نیروی انسانی برطرف کند.
🔹 وی درخصوص استفاده از مدیران و معاونان برای جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی مدارس، خاطرنشان کرد: تدریس مدیران و معاونان در کلاسهای درس در صورتی که این نیروها دارای تخصصی باشد که در مدرسه موجود نیست منعی ندارد همانگونه که در دانشگاهها نیز روسای دانشگاهها چند ساعتی تدریس دارند اما باید به این نکته نیز توجه شود که اگرچه استفاده از مدیران نیز یکی از راهکارهها برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش است اما اولین راهنبوده و آخرین راه است.
🔹سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: بهتر است معاونان و مدیران مدارس از رشتههایی انتخاب شوند که نیروی مازاد دارد؛ انتخاب مدیران از رشتههایی که با کمبود نیرو مواجه هستند باعث ایجاد مشکلات بسیار در آموزش وپرورش میشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 دریافت فوری وداغ اخبار آموزش وپرورش کشور👇
http://eitaa.com/joinchat/1246101504C337d88e1e8