💢 ضرورت بازنگری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ✍️ زهرا علی‌اکبری، روزنامه اطلاعات 🔹 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که با هدف ایجاد تغییرات اساسی تدوین شد، ضمانت اجرایی کافی ندارد و از استانداردهای آموزش نوین فاصله گرفته است. پژوهشی اخیر با عنوان «دلالت‌های سیاست‌گذارانه حکمرانی خوب در سند تحول» نشان می‌دهد که بسیاری از شاخص‌های حکمرانی خوب در این سند مغفول مانده‌اند. 🔹 این پژوهش پس از بررسی ۷ منبع اصلی آموزشی، ۲۳ شاخص حکمرانی خوب را شناسایی کرد. یافته‌ها نشان می‌دهند که شاخص‌هایی چون اخلاق‌مداری اهمیت بیشتری دارند، اما شاخص‌هایی مانند اجماع‌محوری، ثبات سیاسی، حق اظهار نظر و کیفیت تنظیم‌گری کمترین توجه را داشته‌اند. 🔹 این ضعف‌ها به چالش‌هایی نظیر عدم پرورش روحیه پرسشگری، فقدان شفافیت، و کاهش مسئولیت‌پذیری در نظام آموزشی منجر شده‌اند. 🔹 در این پژوهش تأکید شده است که تمرکزگرایی و شناخت سطحی از حکمرانی خوب از دلایل این کاستی‌هاست. پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران با تعامل با معلمان و ذی‌نفعان، شاخص‌های مغفول را شناسایی و سند تحول را اصلاح کنند تا زمینه اجرای مؤثر آن فراهم شود. . 📌کارگزینی و امور اداری👇🏽👇🏽 🔗 @kargoziniedu .