📄"متن کامل کنفرانس۸، جلسه۶، قسمت اول"
📚سلسله مباحث تربیتی در گروه سلام فرمانده با موضوع: "جهاد تبیین در بررسی و آموزش مبانی تعلیم و تربیت اسلامی"
💠موضوع جلسه ششم:
"ویژگیهای علم در کلام حضرت مولا امیرالمونین(ع)" (کنفرانس شماره ۸ گروه)
💠استاد: سرکار خانم آزادی (مسئول محترم مجموعه مبلغات شهر تهران، ادمین کانال رسمی پاسخگویی به شبهات و مدرس کتاب نظریه تربیتی اسلام)
💠روز و تاریخ کنفرانس برگزار شده: چهارشنبه، ۱تیر ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
🔹در ادامه بحثمان در موضوع جهاد تبیین در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی، به مبحث شرح واژه علم در اسلام رسیدیم. ۱۰ ویژگی از ۲۴ ویژگی علم در کلام مولا امیرالمومنین علی علیهالسلام در یک روایت مبسوطی مورد بررسی قرار گرفت که تعریف علم و ویژگیهای آن از این نشانهها، احصا میشود. حضرت امیرالمومنین علی علیهالسلام در این بیان نورانی، امتیازات و برتریها و مشخصات و نشانههایی را در تعریف علم از دیدگاه اسلام بیان میفرمایند که با سایر دیدگاههایی که تاکنون داشتیم کاملاً متفاوت است.
🔸حضرت در ادامه روایت میفرمایند: وَ حِكْمَتُهُ الْوَرَعُ؛ حکمت علم، پارسایی است. یعنی مراقبت و محافظت از ارزشها، پرهیز از تمام آنچه که نهی شده (ضد ارزش). یعنی علم از نظر اسلام این است که با پارسایی، پرهیزکاری و مراقبت از آلودگیها شروع بشود، با پارسایی و مراقبت از آلودگیها ادامه پیدا کند و در نهایت به پارسایی و پرهیزکاری ختم شود.
🔹️از نظر اسلام، علم از دستاوردهای بسیار دقیق بشری هم حتی حساستر است و با هرگونه آلودگی آسیب میبیند. مثلا آنجایی که دانشمندان تحقیقات میکروبی و میکروسکوپی و نانومتری و ژنتیک نجام میدهند هرگونه آلودگی، اساس همه تحقیقاتشان را برهم میزند.
🔸️مسئله مراقبت و مسئله پرهیزگاری و پارسایی در نظریه تربیتی اسلام، یک مفهوم انتزاعی نیست، بلکه یک مسئله بسیار علمی و دقیق است که اگر برایش برنامهریزی نشود و برای رعایت، مراقبت و پرهیز از آلودگیها، مراقبت انجام نشود، امکان ورود هر ویروسی به این نرمافزارها و برنامههای تربیتی وجود دارد و در نتیجه به ثمرات علم و نتایجی که از آن میخواهد دریافت بشود (یعنی حکمت)، آسیب میزند.
🔹️یک برداشت دیگر از بیان نورانی امیرالمومنین علی علیهالسلام این است که مراقبت و این پرهیزگاری، باعث بارور شدن و شکوفا شدن علم میشود. میوههای علم "حکمت"، نام دارد. حکمت به نوبه خودش باعث پارسایی در وجود عالِم میشود، پس هر علمی که به حکمت نرسد، علم محسوب نمیشود. هر علمی که با پارسایی و پرهیزگاری و مراقبت شروع نشود و پارسایی همراهش نباشد و به پارسایی و پرهیزگاری و مراقبت منتهی نشود، علم نیست.
🔸حضرت مولا میفرمایند: وَ مُسْتَقَرُّهُ النَّجَاةُ؛ قرارگاه علم، پیروزی و نجات است. از امتیازات و برتریهای ویژه علم با تعریف اسلامی این است که هر کجا باشد، نجات و عبور از بحرانها و غلبه بر مشکلات نتیجه آن خواهد بود. گویی حضرت علی علیهالسلام میخواهند بگویند تفاوت علم اسلامی با علوم غیر اسلامی این است که نجات جوامع بشری از بحرانها، از افسردگیها، از ظلم و تجاوزها، از تفرقهها، فریب، نیرنگ، قتل، غارت، ناامنی، حتی جنگهای داخلی و خارجی، همه به همه به دست علم است و هر علمی که به چنین نتایجی منتهی نشود از نظر اسلام، علم نیست. هر علمی که نجات بشریت را در پی نداشته باشد، علم نیست. هر علمی که نتواند بشریت را از بنبستهای فکری، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی نجات بدهد از دیدگاه اسلام علم نیست.
🔹️ ویژگی بعدی که مولا میفرمایند: وَ قَائِدُهُ الْعَافِیةُ؛ راهبر و راهنمای علم، عافیت است. عافیت معنای متعددی دارد، راغب اصفهانی در مفردات و مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، درباره کلمه عافیت، معنای قصد کردن، قصد زیاد شدن، بخشیده شدن از گناه، محو اثرات منفی، نادیده گرفتن، کثرت در اموال، تبدیل گرفتاریها به فراوانی و راحتی، و... . اما در اسلام، تعاریف دیگری هم دارد، در کتاب قاموس قرآن، بیشتر نظریات بزرگان در مفهوم عافیت ذکر شده. مثلا گواراترین نعمتها، زیباترین لباس، بالاترین موضوع دعا و درخواست از خداوند بعد از یقین، گرامیترین نعمتها، گرامیترین بخششها، وسیله درک لذتهای حیات، محبوبترین درخواست نزد خداوند از طرف بندگان، به سلامت از گرفتاری عبور دادن، یا وصول مقامات بهشتی.
👈ادامه دارد...
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami