📄"متن کامل کنفرانس۹، جلسه۷، قسمت سوم"
🔸️هر تعریفی را که غیر از اینها از منظر پیغمبر اکرم صلواتاللهعلیه بخواهیم بگوییم، از مقوله علم خارج است. میفرمایند آيَةٌ مُحْكَمَةٌ، کلمه آیه و محکم. آیه به معنای نشانه، عبرت، دلیل و معجزه است. در بیش از چهارصد آیه از قرآن لفظ آیه به کار رفته، که اگر دقت شود، معارف و اسرار زیادی از آن به دست میآید.
🔹️مثلاً یکی از آن اسرار این است که در سراسر قرآن کریم وقتی که از لفظ آیه استفاده میشود، تمامی آیات بیانگر حقایقی هستند که در اجزا و ارکان هستی نهفته شده است. یعنی تمامی آیات در هر شکلی که باشد متوجه حقایق هستی است. (حقایق، قوانین حاکم بر هستی است). همچنین در سراسر قرآن کریم ویژگیهای کلمه آیه در مفهوم وحیانی آن، شامل یک منطق استوار، یک صورت یقینآور و پیام هدایتگری است که به دور از هرگونه ابهام، تشکیک، تردید، خیال و وهم میباشد. درک و فهم آیه و آیات خداوند نیز فقط توسط عقل ارزشی امکانپذیر است.
🔸️کلمه "محکم" هم که در بیان نورانی حضرت آمده، دقیقاً همین ویژگیها را دارد. در سوره محمد(ص): "سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ"؛ در سوره آل عمران: "آیاتٌ مُحْکَماتٌ"؛ در سوره هود: "كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُه". اینها همه به این معنی است که آیات خداوند به قدری در معنای خودشان استوار و متقن هستند که هیچگونه خلل، تجزیه و فساد را به خودشان راه نمیدهند. قطعیالصدور، لازمالاجرا، بدون ابهام و غیرقابل فساد هستند.
🔹️به طور کلی از فرمایش رسول خدا(ص) (آیهٌ مُحْکَمَهٌ) نتیجه گرفته میشود که علم، معارف یقینآور و حقایق استوار و منطق و استدلال راهگشایی را پیش روی ما قرار میدهد؛ علم، هدایتگر بشریت است و بشریت را در جهت کشف تمام حقایق هستی کمک میکند و انسان را به سوی آن هدف اصلی که کمال مطلوب الهی است، میرساند. علم، آیهٌ مُحْکَمَهٌ است یعنی تردیدی در آن نیست و نیاز به فرضیه و آزمایش ندارد و یقینآور است و ابهامی در آن وجود ندارد.
🔸️حضرت در ادامه حدیث میفرمایند: "فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ"؛ "فرض و فریضه" در فرهنگ قرآن به معنای حدود معین شده است. یعنی قوانین، واجبات، احکام واجبالاجرا که در فرهنگ قرآنی مصادیقش شامل تمام اجزا و ارکان و شئون جوامع انسانی از اجتماعی، از خانوادگی، امور شخصی و... میشود.
🔹️در مفردات راغب از رسول خدا(ص) آمده که ایشان فرمودند: "بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ"؛ یعنی آسمانها و زمین، همه و همه به وسیله عدل برپا است. یعنی ملکوت و عالم مُلک همه بر اساس عدل برپاست. این روایت میخواهد بیان کند که مفهوم عدل، شامل تمام شئونات عالم هستی میشود اعم از عالم مُلک، عالم ملکوت، ظاهر، باطن، فردی و جمع. پس عدل به معنای حفظ برابری و مساوات، پرهیز از تبعیض، قرار گرفتن هر چیزی در سر جای خودش، رعایت حدود الهی، انصاف، استحقاق حق هر فرد، پرهیز از ظلم و شامل تمام اینها میشود. در واقع فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ با توجه به این مفهوم، یعنی قانونی که موجب استقرار عدالت میشود، علمی که موجب استقرار عدالت میشود، هرگونه دانش و جهانبینی که استحکام و قطعیت دارد، استدلالآور و یقینآور است.
🔸️فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ یعنی همان علم به معنای خاص اسلامی. هر قانون اساسی و نظام ساختاری که انسانها را وادار به رعایت حدود الهی، وادار به انصاف و رعایت حق میکند، میشود فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ که در واقع همان تعاریفی است که از علم اسلامی بیان شد.
🔹 هر برنامهای که انسان ها را وادار به رعایت حدود الهی می کند، هر کسی در جایگاه حقیقی خودش قرار میگیرد، هر حکمی که امنیت و آرامش بیاورد از هر نظری، از نظر خانوادگی، فردی، اجتماعی و... میشود فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ.
🔸حضرت در ادامه میفرمایند: "سُنَّةٌ قَائِمَةٌ"؛ سنت به معنای طریق، روش دائمی و روشی که قوام و دوام هر حرکت را تضمین میکند. کلمه سنت از سنتالله و سنت رسولالله(ص) گرفته شده، یعنی سیره و روش و ساختار و برنامه الهی و رسول خدا که دوام و قوام حرکت و پیشرفت اسلامی را تضمین میکند.
👈ادامه دارد...
🤚گروه تربیتی "سلام فرمانده" وابسته به کانال "نظام تعلیم و تربیت اسلامی"
https://eitaa.com/joinchat/2869100725C996f5fe875
📜نظام تعلیم و تربیت اسلامی
@Nezam_Tarbiat_Eslami