💢روحیه رقابتی
👈برایان تریسی در کتاب خود به نام «12 اصل رهبری عالی» مینویسد:
👈طبق تحقیقات دان و براد اِستریت، دو عامل زیر دلیل اصلی بیش از 80% از شکستهای تجاری هستند:
1️⃣کمبود دانش بازاریابی
@ngonosrat
2️⃣ نداشتن روحیه جنگندگی و رقابت در رهبران شرکت
👈این آمار به خوبی نشان میدهد که داشتن روحیه رقابت کردن با سایر شرکتها، در دنیایی که رقابت در آن روز به روز افزایش مییابد، مهمترین جنبه رهبری تجاری است
👈به همین دلیل، یک رهبر تجاری علاوه بر شناخت دقیق مشتریانش، باید رقبایش را هم به خوبی بشناسد و تحلیل کند. برای این منظور باید به این شش سوال کلیدی پاسخ بدهیم:
@ngonosrat
1️⃣رقبای ما چه کسانی هستند؟ کدام یک از آنها رقیب مستقیم ما به حساب میآیند و کدامشان رقیب غیرمستقیممان هستند؟
2️⃣مهمترین نقاط برتری و ضعف هر کدام از رقبایمان چیست؟
3️⃣برای پیروزی بر رقبایمان به چه مهارتها، منابع و ابزارهایی نیاز داریم؟ این موارد را از چه روشهایی میتوانیم تامین کنیم؟
4️⃣رقبایمان از چه نقطه ضعفی میتوانند به ما آسیب بزنند؟ برای رفع این نقاط ضعف چه اقداماتی میتوانیم انجام بدهیم؟
@ngonosrat
5️⃣چرا مشتریانمان باید به جای رقبا از ما خرید کنند؟ آیا این دلایل به قدر کافی قانعکننده هستند؟ آیا میتوانیم در بلندمدت روی این دلایل تکیه کنیم؟
6️⃣مشتریان چه انتظاراتی از رقبا دارند که نتوانستهاند به آنها پاسخ بدهند؟ ما چگونه میتوانیم این انتظارات را برآورده کنیم؟
👈رهبران موفق علاوه بر رقبای کنونیشان، روی رقبای بالقوهشان هم تمرکز میکنند چون به خوبی میدانند که اکثر شرکتهای موفق دیروزی به دلیل کم توجهی به رقبای بالقوهشان شکست خوردند نه به دلیل عقب ماندن از رقبای امروزیشان
👈به همین دلیل است که رهبران بزرگ همواره به این سوال مهم فکر میکنند: «در پنج سال آینده، چه رقبایی ممکن است وارد بازار شوند و با عرضه محصولات یا تکنولوژیهایی کاملاً متفاوت از محصولات و تکنولوژیهای امروزی، محصولات ما را کاملا از مُد خارج کنند؟»
@ngonosrat