ا🔹🔸🔹 ا🔸🔹 ا🔹 🎙متن سخنرانی حجت الاسلام منتظری بسم الله الرحمن الرحیم مسئله: معیار ضروری نبودن روزه در ماه مبارک رمضان و شرایط آن در بیان احکام روزه ماه مبارک رمضان به این موضوع اشاره شد که سه نوع شرط برای روزه وجود دارد . شرایط وجوب ، شرایط صحت و شرایط کمال . بعضی از شرایط وجوب و شرایط صحت مشترکند در ماه مبارک رمضان یا در همه عبادات ، یعنی هم اگر نباشد وجوب نمی آید و هم اگر نباشد روزه صحیح نمی باشد مثل ضرری نبودن روزه ، مسافر نبودن روزه دارکه اگر فرض کنیم روزه داری عاقل و بالغ و قادر باشد ولی مسافر باشد یا روزه برای او ضرری باشد ، ضرر داشته باشد یا حرجی باشد اینجا روزه صحیح نیست . یکی از موضوعاتی که جا دارد احکام آن بیشتر و مفصل بیان شود ضرری نبودن روزه است . این به عنوان شرط وجوب و شرط صحت روزه مطرح است . اگر روزه برای انسان ضرر داشته باشد نه روزه واجب است و نه روزه صحیح است . اولین نکته ای که در این موضوع مطرح میشود معیار تشخیص است . معیار تشخیص این که روزه ضرر دارد یا اگر روزه بگیرد ایجاد مریضی می کند یا اینکه اگر روزه بگیرد مرض شدت پیدا می کند یا احیاناً درمان به تاخیر می افتد . خود روزه دار است که روزه دار با تجربه ای که دارد تشخیص می دهد که روزه برای او ضرر دارد یا پزشک معالج امین است که متخصص و امین باشد که اگر به او بگوید که روزه برای تو ضرر دارد این معیار و ملاک را باید رعایت کند و از گرفتن روزه خودداری کند . در اینجا یکی دو مسئله مطرح می شود که قابل توجه است ، اگر کسی عقیده داشته باشد که روزه برای او ضرری ندارد ، روزه گرفت ، حالا یا همه ماه مبارک رمضان را یا بعضی از روزهای ماه مبارک رمضان را بعد متوجه شد که روزه ای که گرفته روزه برایش ضرر داشته است . اینجا آیا روزه هایی که گرفته صحیح است ؟ روزه هایی که گرفته است کفایت می کند یا اینکه باید اعاده کند . می فرماید : روزه هایی که گرفته قضا باید کند و درست نیست روزه هایی که با این وصف گرفته شده باید مجدد قضا کند . نکته دیگری که مطرح می شود این است که پزشکی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می کند و می گوید نباید روزه بگیری ،گفته اینها در صورتی معتبر است که عملاً اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر برای فرد روزه دار باشد و امین هم باشد بنا براین اگر پزشک امین نباشد و گفته او اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نباشد ، گفته او اعتباری ندارد و در اینجا روزه دار باید روزه اش را بگیرد . در استفتائی هم که از حضرت آقا در موضوع کرنا شده است به این سه موضوع اشاره شده است که در صورتی که گمان عقلایی روزه دار پیدا کند که ایجاد بیماری، تشدید بیماری و افزایش طول بیماری و تاخیر در سلامتی باشد ، در این موارد روزه ساقط می شود و این سه معیاری است که روزه دار باید تشخیص بدهد و از گرفتن روزه اجتناب کند . 🔹 🔸🔹 🔹🔸🔹