◾️خلاصه بحث جلسه نهم کارگاه نوحه ✔️شگرد "فضاسازی" و "ترکیب‌سازی" در نوحه 1. یکی از شگردهای مؤثر زبانی که در نوحه به آن توجه چندانی نمی‌شود، فضاسازی است؛ یعنی پیش از بیان موضوع اصلی، با ارائه کدها و نشانه‌ها و استفاده از کلیدواژه‌ها، زمینه‌های ذهنی مؤثر در مخاطب ایجاد شود. 2. از نمونه‌های خوب شعر عاشورایی که شگرد فضاسازی در آن دیده می‌شود، اثر ایرج‌میرزا در رثای حضرت علی‌اکبر(ع) است. 3. از فضاسازی در هر درون‌مایه‌ای – مرثیه، مدح، حماسه، عاطفه – می‌شود استفاده کرد. 4. یکی دیگر از امکانات زبانی، ترکیب‌سازی است؛ یعنی برقرارکردن ارتباط معنایی بین دو یا چند واژه به‌گونه‌ای که ترسیم‌کنندۀ یک مفهوم باشد. همچون: جلوۀ بی‌پایان، گوهر دریای نور 5. ساخت واحدهای عددی نیز جزء شگرد ترکیب‌سازی محسوب می‌شود. همچون: یک مدینه غربت 6. یکی دیگر از امکانات زبانی، استفاده از معادل‌های زبانی است؛ شاعر برای تنوع در به‌کاربردن یک مفهوم، از معادل‌های دیگر آن نیز بهره می‌برد. همچون استفاده از ترکیب‌های امیرالمومنین یا یعسوب‌الدین به‌جای ذکر نام علی(ع). ارتباط معادل‌ زبانی و ترکیب از منظر منطق، عموم و خصوص من‌وجه است؛ یعنی نه همۀ ترکیب‌ها، معادل هستند و نه همۀ معادل‌ها، ترکیب محسوب می‌شوند. @kargah_nohe * انتشار این مطلب، بدون ذکر منبع، به‌هیچ‌وجه مورد رضایت نیست.