نو+جوان
*عمقی، کابردی، فایده‌محور* 😍 آقا در سخنرانی تلویزیونی ۱۴خرداد از درس‌های بی‌فایده‌ و وقت‌گیر مدارس گفتند و بر لزوم تحول آموزشی تاکید کردند. *🤔 نو+جوان از شما پرسید که چطور می‌توانید در این تحول اثرگذار باشید؟ و اینکه چه پیشنهاداتی برای مفید و کاربردی‌شدن آموزش‌ها دارید؟* 🌹 برخی پاسخ‌های ارسالی شما: 🔻 •• میـم کـافـ •• از نظر من برای تاثیرگذار کردن جو مدارس باید از راه‌های پرورشی قدیم دوری کرد ، چون معمولا معاونین عزیز پرورشی یک طرفه جلو میروند و هیچ تغییر و تحول جذابی در کارهاشون انجام نمیدن... باید برنامه‌ها چالش گونه و جذاب و متنوع باشند، نه تکرار! چون جوان و نوجوان به دنبال تنوع هست، به دنبال هیجان... برای مثال: نصف فعالیت معاونین پرورشی تغییر در برد های آموزشی سالن مدارس هست! خب این کار قدیمی شده باید با یک فعالیت جذاب جایگزین بشه.. چون شاید از ۱۰۰ دانش‌آموز حداکثر ۱۰ نفر برد رو ببینند!!! باید از ایده های دانش‌آموزان استفاده بشه. 🔻 مائده یاوری اگر هر مربی و معلمی قبل از تدریس هر مبحث تلاش و تفکر کند که از کدام مسیر می تواند این مطلب را به زندگی دانش آموزش و منافع ملی مرتبط کند خوبه. والبته اگر تدوین کننده های کتب آموزشی هم یک بازنگری در کتابها بکنند عالیه. برای عمیق تر شدن مطالب هم باید از روش ها و قالبهای متنوع و متعدد استفاده کنیم. یک نکته دیگه هم اینکه نگرانی معلمها بابت تمام شدن کتاب باعث میشه کیفیت کار و عمق درک کم بشه. 🔻 فرزندروح‌الله مهمترین درخواست ما ازدست اندرکاران آموزش وپرورش ،همین فایده محورکردن و کاربردی‌کردن آموزش هاست.مسؤلین باید توجه داشته باشند که دراین سنین طلایی ،عمر ما دانش آموزان رابه پای حفظ کردن اجباری مطالب بی فایده بسیار و یاپرداختن بیش ازحد به مطالب کم اهمیت که وقتی برای پرداختن به مسائل مهم باقی نمیگذاردهدرندهند. خودبنده ازکسانی بودم که با تشویق پدرومادرم دوره متوسطه اول رادرخانه و به صورت غیرحضوری گذارندم و به توفیق ومددالهی در پایه نهم با معدل۱۹/۸۵ قبول شدم. درکنار دروس مدرسه، به فراگیری قرآن و نهج‌البلاغه پرداختم و به لطف اللهی اکنون ۴جزء ازقرآن کریم رانیز حفظ هستم. 🔻 فاطمه میرزاپور درس‌هایی که مربوط به دین و اسلام است برای تنوع و اینکه برای خیلی ها خسته کننده نباشه میشه برای تدریسشون به مکان هایی رفت یا اردوهایی در این زمینه داشت تا ذوق و تشویق اون درس ایجاد بشه. 🔻 یابن‌الزهرا(عج) سلام این طرح مدرسه در مسجد چرا حمایت نمیشه تا این مدارس هم تحت نظر حوزه های علمیه وشورای برنامه ریزی باشند وهم از نظر امکانات حمایت شوند من فرزندانم مسجد درس میخوانند واقعا عالیه این دروس بی فایده بیشتر جنبه اطلاعات عمومی دارند برای اونها ولی میان نهج البلاغه تفسیر و... رو آموزش میدن ودروس مدرسه رو ازجنبه خداشناسی هم نگاه می‌کنند. 🔻 یعقوبی به نظر من علاوه بر اینکه بعضی کتب و درس ها اضافه هستند و وقت تلف کردن شیوه آموزش و درس خوندن هم غلط هستش. ما فقط باید حفظ کنیم و هر ترم امتحان بدیم و الان اکثریت از درس های سه سال پیش رو بپرسید چیزی رو به خاطر ندارند. و به نظرم ما تو آموزش کتاب هایی چون کتاب های شهید مطهری آقای صفایی و کتاب های خود حضرت اقا مورد استفاده قرار بگیره و ما این کتاب ها رو در طی سال تحصیلی مطالعه کنیم. معلم ها درموردش برامون توضیح بدن و تحقیق کنیم 🔻 آقایی به نظر من یک دانش آموز وقتی میتونه روی محیط آموزشی اثر بزاره که عمقی و مفید درس بخونه، بالاخره هر کسی برای تحول نظام آموزشی باید از خودش شروع کنه! وقتی آموزش ها عمقی میشه و فایده داره که معلم فقط متن کتاب رو آموزش نده با آزمایش های متعدد و سوال و جواب سعی کنه مفهومی آموزش بده که دانش آموز متن درس و بفهمه، نه حفظ کنه! و اما کنکور... خیلی از دانش آموزان استعداد های زیادی دارند و سه سال دبیرستان رو به خوبی درس میخونند، اما توی چهار ساعت کنکور دچار استرس ، دل درد، غش کردن و.. میشن و سرنوشت شون توی چهار ساعت به هم میریزه و تمام استعداد هاشون به فنا می‌ره... 🔻 یـٰاربَّ‌الْحُسَـین مسئله و بن بست اصلی برای اجرای این طرح کنکور هست... تا زمانی که این فلسفه کنکور و تست زدن و خرید کتاب های کوچک و بزرگ تستی حل و فصل نشود هیچ ایده و راه حلی کافی نخواهد بود حتی حذف کردن بخشی از کتاب یا یک کتاب... اصلا چرا باید سه سال از بهترین و طلایی ترین سال های عمر یک انسان صرف یک هدفی بشه که فقط یک بُعد از زندگی اون رو تامین بکنه... 🔻ت.ل.ف سلام از نظر من باید فعالیت های مدارس در زمینه های فرهنگی بیشتر بشه مدرسه نه فقط برای درس که باید خودش یه پایگاه فرهنگی باشه مدرسه جاعیه که ما دانش آموزا بیشتر وقتمون رو در اون سپری میکنیم پس بهترین مکان برای یاد دادن فرهنگ درست به دانش آموزه...