🌹تفسیر کوتاه صفحه ۷۷
برگرفته از تفسیر نور
-----------------------------------
🔹همۀ انسانها از یک نوعاند، پس هر نوع تبعیض نژادی، زبانی، اقلیمی و... ممنوع است.
«خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
🔸 زن و مرد در آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیّت بر دیگری برتری ندارند.
«خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»
🔹 همۀ انسانها در طول تاریخ، از یک پدر و مادرند؛ «
بَثَّ مِنْهُما رِجالًا...». روایات دربارۀ ازدواج فرزندان آدم دو نوع است: آنچه با قرآن هماهنگ است؛ روایاتی است که میگوید فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کردند. (تفسیرالمیزان)
🔸کتههای سورۀ نسا- آیۀ ۳:
بعضی مردان، دختران یتیم را برای تکفّل و سرپرستی به خانه میبردند، بعد هم با آنان، با مهریۀ کم ازدواج کرده و به آسانی هم آنان را طلاق میدادند. آیه نازل شد که اگر از بیعدالتی بیم دارید، با زنان دیگر ازدواج کنید. آیۀ قبل، دربارۀ رعایت عدالت در اموال یتیمان بود، این آیه، فرمان عدالت در ازدواج با دختران یتیم است.
🔹مهریه، نرخ زن نیست؛ بلکه نشانۀ صداقت مرد در علاقه و دوستی به همسر است.
«صَدُقاتِهِنَّ»
🔸زن، مالک مهریۀ خود است. پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهریۀ او را برای خود ندارند. (چون در جاهلیّت و بعضی اقوام، مهریۀ زن را پدر یا بستگان میگرفتند. خداوند در قرآن، ابتدا نام گیرنده را برد و فرمود:«
وَ آتُوا النِّساءَ» مهریه را به خود زن بدهید و نفرمود:«و اتوا صدقات النساء»، مهریه زنان را بپردازید، تا گیرنده هر که بتواند باشد.)؛
«آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ»
-----------------------------------
❤️ نکات اخلاقی ناب در ایتا ❤️
https://eitaa.com/nokat_akhlaghi