🌹تفسیر کوتاه صفحه 297
برگرفته از تفسیر نور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹در طول تاریخ، اغنیا و ثروتمندان کافر، پیوسته شرط ایمان آوردن خود را طرد فقرا و بینوایان میدانستند، چنانچه از نوح چنین درخواستی کردند و حضرت در جواب آنان فرمود: «
ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» (هود، ۲۹) من مؤمنان را به خاطر تهیدستی طرد نمیکنم. در زمان پیامبر اسلام نیز از آن حضرت میخواستند تهیدستانی چون سلمان و ابوذر و عمار و خباب را از خویش براند تا آنان ایمان آورده و همراه او شوند. این آیه از چنین تفکّر و عملی نکوهش میکند.
🔸انسان گام به گام سقوط میکند اوّل غفلت، آن گاه هوسرانی و سپس مسیر انحرافی. «
أَغْفَلْنا، اتَّبَعَ هَواهُ، کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»
🔹 رهبری افراد غافل، هواپرست و افراطی ممنوع است. «
أَغْفَلْنا، اتَّبَعَ هَواهُ، کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»
🔸 معاد، روحانی و جسمانی است؛ چون اگر روحانی بود، نیازی به طلا و حریر و تخت نبود.
«یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ»
🔹نه فقر نشانۀ ذلّت است، نه ثروت دلیل عزّت؛ پس بر فقرا فخر نفروشیم. «
أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالًا وَ أَعَزُّ» خاکساران جهان را به حقارت منگر/ کوزۀ بیدسته چو بینی، به دو دستش بردار.
--------------‐-----‐-‐-----------
🌹کانال نکات اخلاقی ناب🌹
https://eitaa.com/joinchat/1192100040Cf09811fc04
@nokat_akhlaghi