[۱]بسم‌الله الرحمن الرحیم امر به معروف بخاطر مصلحت عمومی جامعه خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیه) «جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱] ؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است». یکی از فلسفه های امر به معروف و نهی از منکر تأمین مصالح عمومی جامعه می باشد؛ بر همین اساس حضرت زهرا (سلام الله علیه) در خطبه فدکیه فرموده اند: «جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱] ؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است» طرد نااهلان از پست های کلیدی حضرت علی (علیه السلام) در این باره فرموده اند: «فَرَضَ اللَّهُ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاء»[۲] ؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر مصلحت توده مردم، و نهی از منکر را برای بازداشتن بی خردان، تشریع و واجب کرد». و یا در بیان دیگری فرمودند: «لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ [أَشْرَارُکمْ] شِرَارُکمْ»[۳] ؛ «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که تبهکاران بر شما چیره می گردند». [۱] . من لا يحضره الفقيه، ج 3، 568. [۲] . نهج البلاغه، ص 512. [۳] . نهج البلاغه.