[۱]بسمالله الرحمن الرحیم
امر به معروف بخاطر مصلحت عمومی جامعه
خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیه)
«جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است».
یکی از فلسفه های امر به معروف و نهی از منکر تأمین مصالح عمومی جامعه می باشد؛
بر همین اساس حضرت زهرا (سلام الله علیه) در خطبه فدکیه فرموده اند:
«جعل الله... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ»[۱]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر صلاح توده مردم قرار داده است»
طرد نااهلان از پست های کلیدی
حضرت علی (علیه السلام) در این باره فرموده اند:
«فَرَضَ اللَّهُ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاء»[۲]
؛ «خداوند امر به معروف را به خاطر مصلحت توده مردم، و نهی از منکر را برای بازداشتن بی خردان، تشریع و واجب کرد».
و یا در بیان دیگری فرمودند:
«لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ [أَشْرَارُکمْ] شِرَارُکمْ»[۳]
؛ «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که تبهکاران بر شما چیره می گردند».
[۱] . من لا يحضره الفقيه، ج 3، 568.
[۲] . نهج البلاغه، ص 512.
[۳] . نهج البلاغه.