تربیت فرزند نوردیده
در نگاه کلی نگر زندگی یکپارچه است. همه ي اتاق ها را همه ي اعضاي خانواده استفاده می کنند و جدایی ندار
. ارتباط با کودك زیر سه سال گفتیم که در ارتباط با کودك اگر همه ي رفتارهاي والدین با فرزندان را در یک دایره محاط کنیم، یک محور رفتارهاي برپایه ي مهر ومحبت و یک محور برپایه ي خشونت و محور دیگر برپایه ي آزادي و محور آخر برپایه ي کنترل یا محدودیت خواهد بود. در رفتارهاي کنترل محور، نوازش و حمایت عاطفی یا درك احساس را توضیح دادیم. در رفتارهاي آزادي محور، ارزیابی مثبت و مشارکت و آزادي متعادل را توضیح دادیم. رفتارهاي آزادي محور کودك را به سمت استقلال سوق می دهد یعنی به هرمیزان که از کارهاي بچه ها ارزیابی مثبت کنیم و آن ها را در کارها مشارکت بدهیم و ما هم دربازي هاي آن ها مشارکت کنیم، به همان نسبت احساس ارزشمندي کودك و اعتمادبه نفس بالا می رود و به سمت استقلال خواهند رفت. در رفتارهاي کنترل محور بر پایه ي مهرو محبت نیز نوازش را گفتیم که نوازش انواع مختلف پوستی و چشمی و کلامی و غیره دارد و وقتی کودك نوازش می شود به پدرومادر نزدیک می شود. مثل طنابی که توسط پدرومادر کشیده می شود. در کودك جذب پدرومادر می شود. درك احساسات کودك، او را به پدرومادر وابسته می کند. دونوع وابستگی داریم: 1 -رفتارهاي آزادي محور برپایه ي مهرومحبت، کودك براي رفتن و مستقل شدن آماده می شود و در رفتارهاي کنترل محور وابستگی سالم 2 -وابستگی ناسالم (چسبندگی، دلبستگی). در وابستگی سالم، ما همه به هم وابسته هستیم؛ در کل انسان بدون وابستگی معنی ندارد. انسان بدون وابستگی یعنی تنها. همه ي موجودات زنده براي بقاء به هم وابسته هستند. در رابطه ي والدین و کودك وابستگی ناسالم همان دلبستگی است. مثلاً اگر نوازش از تعادل خارج شود وابستگی ناسالم ایجاد می کند و مادر و کودك هردو دوست خواهند داشت که همیشه پیش هم باشند؛ به این حالت دلبستگی می گویند. خیلی از اختلافات مادرشوهر و عروس به این علت است که مادر وابسته و دلبسته ي پسر است و طاقت دوري از او را ندارد و این باور را دارد که دلبند من از دستم رفت! حتی بین پدر و دختر هم این دلبستگی وجود دارد و دائم جلوي پاي خواستگارها سنگ می اندازد چون دلش نمی خواهد که دخترش برود! رفتار سومی که کنترل محور است «حمایت عقلانی» نام دارد. در حمایت عاطفی کودك مهارت پیدا می کند که از احساسش عبور کند. منظور از حمایت عقلانی، یادگیري، هوش و همان IQ است در این حمایت مهارت هاي فکري و عقلی کودك بالا می رود. تمامی این رفتارها به هم مربوط هستند و برهم تأثیرگذارند. ما جدا جدا آن ها را توضیح می دهیم ولی در کل همه به هم مربوط و یکپارچه هستند. مثلاً وقتی در رفتار مشارکت، با کودك بازي می کنیم خودبخود او را حمایت عقلانی و ارزیابی مثبت نیز می کنیم.این رفتارها در هم تنیده هستند. (ادامه دارد...) {قسمت43} [استادسلطانی] @nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده