✅اماواگرهای افزایش قیمت بنزین؛ آیا شیوه سهمیهبندی تغییر میکند؟
🔹مصرف بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز آن هم در شرایطی که ظرفیت تولید پالایشگاهی کشور حدود ۱۰۰ میلیون لیتر است، به معضلی برای دولتمردان بدل شده است و صحبتهای روز گذشته رئیسجمهور مبنی بر لزوم انجام جراحی اقتصادی با رضایت مردم، احتمالات گوناگونی را نسبت به برنامه دولت برای کنترل مصرف این کالای استراتژیک مطرح کرده است.
🔹با گذشت نزدیک به ۵ سال از آخرین افزایش نرخ بنزین، کشور در دور باطلی از افزایش تقاضا و عرضه گرفتار شده و مساله قیمت و یارانه پرداختی برای هر لیتر بنزین به یکی از چالشهای مهم دولت بدل شده است به گونهای که رئیسجمهور چند روز پیش تصریح کرد: «منطقی ندارد كه بنزين را به قيمت دلار آزاد بخريم و با سوبسيد بفروشيم»
🔹هنوز درباره اینکه جراحی اقتصادی دولت چهاردهم به چه صورت خواهد بود، صحبتی به میان نیامده اما تجربه تلخ افزایش نرخ بنزین در سال ۱۳۹۸ که با نارضایتیهای اجتماعی همراه بود نشان داد که آزموده را آزمودن خطاست.
🔹نتایج پژوهشها نیز نشان میدهد که افزایش نرخ بنزین در بلندمدت نه تنها به کاهش مصرف نمیانجامد بلکه بعضا به افزایش مصرف تا ۲۵ درصد نیز منجر خواهد شد.
🔹تولید خودروهای غیراستاندارد در داخل کشور، نبود زیرساختهای مناسب حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان، فرسودگی بیش از ۳۰ درصدی خودروهای سواری، قاچاق سوخت و حتی تغییر ساعت کاری ادارات که به استفاده بیش از پیش خودروهای شخصی منجر شده است، از دیگر عوامل مصرف بالای بنزین در کشور شمرده میشود که اغلب به صرف بودجه سنگین در بازه زمانی چند ساله نیاز دارد.
🔹در این میان طرح اختصاص سهمیه به هر فرد نیز از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است. به گفته رئيس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز كشور، طرح اختصاص سهميه بنزين به هر کد ملی تبعاتی دارد که باید آنها را مدنظر داشت و در این راستا بهتر است كه سهميه بنزين افراد به صورت نقدی در اختيار آنها قرار نگیرد.
🔹آنچه روشن است این است که معضل ناترازی بنزین در ایران مسالهای پیچیده و چندوجهی است و لذا هر طرحی برای رفع ناترازی بنزین باید با درنظر گرفتن پیوستهای زمانی، فرهنگی، اجتماعی و بکارگیری خرد جمعی به منظور کاهش تبعات تورمی و معیشتی همراه باشد.
🌐
https://nournews.ir/Fa/News/187393
🆔
@Nournews_IR