🔴سرنوشت صدها هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در کلاف پیچیده غول خودروسازی / سایپا، مطمئن!
🔸بررسی ساختار سایپا نشان میدهد که این خودروساز با تاسیس شرکتهای جدید و فروش سهام به آنها، سهام خود را خریده است؛ شرکتهایی که نه بخش خصوصی واقعی به حساب میآیند و نه سرمایهای برای تشکیل داشته اند. این مدل که «سهام چرخهای» نامیده میشود. ساختار پیچیده و تودرتویی را ایجاد کرده است که میتواند بر تصمیمات دولت نیز اثر جدی بگذارد.
🔸شرکتهای سرمایهگذاری گروه صنعتی رنا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، شرکت سرمایهگذاری سایپا، تجارت الکترونیک خودرو تابان، سرمایهگذاری و توسعه نیوان ابتکار و شرکت توسعه سرمایه رادین مجموعا ۴۲.۲۹ درصد از سهام شرکت سایپا را در اختیار دارند؛ این درحالی است که مالکیت بخش عمده این شرکتها در اختیار خود شرکت سایپا و زیر مجموعههایش است و از این طریق سهامداری چرخهای به شکلی بسیار گسترده و پیچیده در شرکت سایپا رخ داده است.
🔸بررسیها نشان میدهد که در حال حاضر دولت ۱۵ درصد سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد سهام سایپا را در اختیار دارد. با این اوصاف انتظار میرود دولت با توجه به مالکیت زیر ۲۰ درصدی خود از دو خودروساز بزرگ کشور، تنها یک عضو از ۵ هیأت مدیره را در این شرکتها نصب کرده و نقش کمرنگی در مدیریت این شرکتها داشته باشد.
🔸اما آنچه در حال حاضر رخ داده است، حکایت از نصب ۲ الی ۳ عضو هیأت مدیره توسط دولت دارد. همچنین مدیرعامل این دو خودروساز نیز توسط وزیر صنعت انتخاب میشود. این مسئله به معنای کنترل مدیریتی دولت بر خودروسازان است؛ بنابراین چالش فعلی صنعت خودرو سهام حداکثر ۲۰ درصدی دولت از ایران خودرو و سایپا نبوده و مشکل از جای دیگری است.