ریل گذاری دولت غربگرای دوازدهم برای جامعه زنان کشور در ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه موضوعی گنجاندند با عباراتی فریبنده مثل «استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان» و «بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان» و «عدالت جنسیتی». و برای تحقق و پیگیری آن نیز ستاد ملی زن و خانواده به ریاست رئیس جمهور وقت که به دنبال حل کردن آب خوردن مردم از طریق مذاکره با کدخدا بود، شاخص های عدالت جنسیتی را به تصویب رساند (https://www.president.ir/fa/103354). منظور از عدالت جنسیتی چیست و شاخص های آن کدام است؟ این شاخص‌ها در هشت محور اصلی، ۲۵ مولفه یا شاخص اصلی و ۱۷۷ زیر شاخص تنظیم شد و برای آن شناسنامه‌ای با همکاری پژوهشکده مرکز آمار ایران تدوین و به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد که شامل تعریف، معیار، واحد اندازه گیری، اعداد پایه، متولی اصلی و تمام مشخصات هر شاخص می‌شد (https://www.isna.ir/news/1400111107745). برای تحقق و پیگیری این شاخص‌ها، سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی نیز تهیه شد تا سهم هر دستگاه مشخص شده و گزارش گیری از دستگاه‌ها نیز راحت‌تر شود. نکته مهم این است که اولاً در این برنامه، عدالت را بر اساس الگوهای غربی تعریف کرده اند. ثانیاً در قانون برنامه پنجم توسعه دو بند در باره عفاف و حجاب آمده بود، در حالیکه نه در قانون برنامه ششم و نه در شاخص های عدالت جنسیتی، هیچ اشاره ای به عفاف و حجاب نشده است. خلاصه تا مسیر این ریل گذاری برای دستگاه های اجرایی اصلاح نشود، با مشکلاتی از قبیل مجوز حضور زنان در ورزشگاه مردان و داوری زنان برای مردان و غیره درگیر هستیم. محمد خوش نظر