💢وزیر آموزش و پرورش باید چه می کرد که بحران کمبود معلم در اول مهر، دامنش را نگیرد؟
👤محسن حاجیمیرزایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش:
▫️ مشکل کمبود معلم، مشکل امروز و دیروز وزارتخانه آموزشوپرورش نیست اما بحران این روزها ناشی از بیتجرگی است، تا آنجایی که من خبر دارم این موضوع از اردیبهشتماه امسال آغاز شده است و زمان مناسبی بوده تا نیروها سازماندهی و در مدارس توزیع شوند.
▫️براساس استانداردهایی شورایعالی آموزش و پرورش بیش از ۲۰۰هزار کمبود نیرو در وجود دارد. واقعیت این است که در کنار کلاسهایی که بیش از استاندارد تشکیل میشود، در بسیاری از مناطق هم کلاسهایی وجود دارد که با نصف تعداد استاندارد تشکیل میشود. شاید ۱۰ مدرسه داریم که کل مدرسه زیر ۱۰دانشآموز دارد.»
▫️شاید تعداد کلی نیروها مناسب است اما توزیع آنها بهدلیل پراکندگی جمعیت و مهاجرت افراد، دچار مشکل شده و آموزش و پرورش را با کمبود نیرو مواجه کرده است
▫️ در تمام این سالها کمبود معلم از چند راه جبران میشده است، مثلاً بخشی از نیاز از راه معلمان پارهوقت جبران میشد. راه دیگر جبران کمبود معلم در تمام این سالها، استفاده از نیروهای بازنشسته بود.
▫️ یکی از دلایلی که کلاسهای درس این روزها کمبود معلم را به چشم دیدند، این بود که معلمانی که اضافهکار میکردند، حقوق منظمی دریافت نکردند. معمولاً سالی یک یا دوبار این اضافهکارها محاسبه میشود و آن را پرداخت میکنند. اما وقتی این حقوق بهموقع پرداخت نشود، انگیزه افراد برای کار اضافه کاهش پیدا میکند و بازنشستگان هم ترجیح میدهند که فعالیت نکنند.
▫️ چاره کار در سازماندهی است، فرآیندی پیچیده که همهساله از بهمنماه آغاز میشود، مسئولان در ابتدا نیروها را پایش میکنند، افرادی که خواهان فعالیت بیشتر هستند را شناسایی میکنند و تعداد بازنشستگان، تعداد افرادی که به هردلیلی قادر به فعالیت نیستند را میسنجند تا در مهرماه، کلاسهای درسی با حضور همه معلمان آغاز شود.
➖➖
🟨
@schoolbanks