ها ندارد. افراد نرمال کسانی هستند که هیچ چیز در این دنیا قادر نیست خوابشان را آشفته سازد. لکان می گوید نرمال بودن پارادایم آسیب شناسی روانی است زیرا که به طور بنیادی غیر قابل درمان است. نرمال بودن یعنی مطابق بودن با الگویی که برای کارکرد بی وقفه و بی نقص ماشین عظیم تولید ضروری است. موجود انسانی در این طرز تلقی چیزی جز قطعه ای از تکنولوژی نیست. طرز فکر نرمال سازی در وجود تیلور مبتکر مدیریت علمی به اوج خود می رسد. او می گوید: در گذشته بشر مقام اول را دارا بود، در آینده این سیستم است که مقام اول را خواهد داشت[12]. کرونا ابتدای بیدار شدن از یک خواب طولانی است؛ هولناک ترین و پر مشقت ترین روبرویی انسان در مواجه با خودش. شرایطی که راهگشای اصلی اشتیاق است و به نظر لکان بزرگترین بی لیاقتی بزدلی است و شهامت خود یک عمل اخلاقی است و در این راه جایی برای بزدلی نیست[13]. با این وجود، شرایط حاضر در ایران در همه ی شئون، محصول است نه آسیب، آسیب جدی را باید در تاریخچه جستجو کرد، به عنوان مثال در حوزه ی تحقیق لازم است به روند قانون گذاری، پیشینه ی تحصیلی و شیوه ی دستیابی به مدارک علمی متصدیان و مجریان، الگوهای ارزیابی و نظارت، میزان درآمد کسب شده توسط دست اندرکاران، آئین نامه های ارتقاء، شیوه های جذب، روابط خارج از ضوابط، ترازکردن نتایج طرح ها و هزینه ها وابسته به زمان، تصدی پست، فرهنگ سازمانی و عوامل نفوذ نرم در چرخش از تحقیق به سمت پژوهش[14] به صورت روشن پرداخت و دست از آزمودن آزموده برداشت تا هزاران بار از یک سوراخ گزیده نشویم و فراموش نکنیم که جهان وارد دوره ی جدی از بیماری های پاندمیک و جنگ های نوین شده است و کجاست گوش شنوا!؟ برای رهایی از این بحران ها در کشوری که "مدیران آن همواره عقب تر از مردمانش می باشند"، گوش های شنوا متعلق به فرهنگ است.
[1] . این مرقومه وام دار عشق و اشتیاق زائد الوصف استاد بزرگوار خانم دکتر میترا کدیور و نوشتار و سخنان ناب ایشان است.
[2] . برای اثبات این موضوع کافی است خواننده به آئین نامهی ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاهها یا ملاکهای جذب (دانشجو و عضو هیات علمی) رجوع نماید و یا به صورت گذشته نگر فعالیت افرادی که از طریق این سیستم و آن فعالیتها، به بالاترین مقام علمی یعنی استادی یا حتی دانشیاری رسیدهاند نظری بیاندازد تا حجم بیماری عیان گردد.
[3] . برنارد لوکور به نقل از میترا کدیور، کتاب مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم
[4] . میترا کدیور کتاب مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم
[5] . برگرفته از وب سایت انجمن فرویدی به آدرس: wwwfreudianassociationorg
[6] . میترا کدیور کتاب مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم
[7] . برگرفته از وب سایت انجمن فرویدی به آدرس:
www.freudianassociation.org
[8] . برگرفته از وب سایت انجمن فرویدی به آدرس:
www.freudianassociation.org
[9] . برگرفته از وب سایت انجمن فرویدی به آدرس:
www.freudianassociation.org
[10] . میترا کدیور کتاب مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم
[11] . میترا کدیور کتاب مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم
[12] . میترا کدیور کتاب مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم
[13] . به نقل از میترا کدیور کتاب مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم
[14] . رجوع شود به مقاله ی نشان علم و عالم ربیعی، نوده ئی و ضرغامی
+ نوشته شده در یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت توسط | يک نظر
از وهمِ فهم تا فهمِ وهم[1]
دکتر مهدی ربیعی * ، دکتر داود نوده ئی**، دکتر محمدحسین ضرغامی
*
* مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، تهران، ایران
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، تهران، ایران
***گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، تهران، ایران
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تحلیل و بررسی مقدماتی در مورد وهم فهم و فهم وهم انجام شده است. این تحقیق به روش واژهکاوی و تداعی مفاهیم و با رویکردی تحلیلی-انتقادی تلاش میکند تا به بررسی وجوه وهم فهم، وهم خودشناسی و حجابهای فهم در انسان بپردازد. سوالاتی که در این پژوهش بررسی و مورد تحلیل قرار گرفتند عبارتند از: وهم و فهم به چه چیزی اشاره میکنند؟ زبان چه نقشی را در وهم و فهم بازی میکند؟ وهم چیست و گستره عمل آن در عملکرد انسان چگونه است؟ حجابهای فهم کدامند و چگونه عمل میکنند؟ نقش قلب(دل) در فهم چگونه است؟ چگونه میتوان این حجابها را کنار زد تا به فهم حقیقی دست یافت؟ خودشناسیهای مدرن چگونه عمل میکنند و ارتباط آنها با ایجاد وهم فهم چگونه است و تفاوت آنها با معرفت به نفس چیست؟
کلمات کلیدی: وهم، فهم، قلب(دل)، خودشناسی، معرفت نفس
ترومایِ وهم
کلمهی "وهم" در سخن مدلولهای مختلفی میگیرد که بعضی از آنها عبارتند از: ظن، گما